Vijesti

29.06.2009. 13:21:29 - Romana Dugandžija (Libelin blog)

Zašto smo sve mi Jelena Veljača??

 

Nosim bijelu haljinu - znači da pozivam kolege da skrivenim pogledima pokušavaju saznati koje je boje rublje koje nosim taj dan. Dolazim na posao našminkama i pristojno odjevena -  znači da sam zavodnica. Razgovaram s kolegama - znači da koketiram. Družim se izvan posla s kolegicom koja mi je i prijateljica - znači da sam lezbijka. Dolazim na poslovne razgovore odjevena pristojno i u skladu s prigodom, ali kako se na meni ipak vide godine i to čitavih 28 to znači da se moji sugovornici mogu sa mnom razgovarati kao da sam srednjoškolka na izletu a ne obrazovana, informirana, upućena novinarka.

Sve gore navedeno su etikete koje su mi prišivene na temelju mojeg izgleda, godina i činjenice da sam žena, mlada žena koja se trudi biti što uspješnija u onome što radi.

Vjerujem i znam iz iskustva mojih kolegica i prijateljica da nisam jedina koja prolazi ovakve i hrpu sličnih situacija. Sve smo mi predmet društvenih predrasuda samo je Veljača u visokim petama a ja uglavnom u niskim, ona je javna osoba a većina nas nije. Ali blato kroz koje se probijamo je isto.

Sve su moje kolege (da ne bude zabune riječ je o muškarcima) emisiju Nedjeljom u 2 u kojoj je gostovala Jelena Veljača dočekali s posprdnim tonom i s omalovažavanjem. Zašto?? Zato što oni pišu jako pametne tekstove o dionicama i burzama koje čita nekoliko desetaka puta manje ljudi nego Veljačine kolumne u kojima progovara o "bezveznim stvarima": modi, osjećajima, muško-ženskim odnosima, prijateljstvima a koje potajice čitaju i oni ali ne za stolom nego na zahodu da ih kojim slučajem tko ne vidi.

Nisam nikad doživjela da je netko moje kolege pitao jesu li gospodin ili gospodičić dok mene redovito pitaju jesam li gospođa ili gospodična. Nisam nikad vidjela da ih se za vrijeme sastanaka promatra od glave do pete i komentira kako su lijepi i zgodni. Ne mislim da žene ne znaju i ne trebaju primati komplimente ali poslovni sastanak nije mjesto za takva komplementiranja.

I nisam nikad čula da je Aco Stanković nekog svog gosta pitao jel jede!! Nije pitao Škegru zašto puno jede, nije pitao Milanovića zašto ima loš ten, nije pitao nijednog muškarca zašto gleda nogomet. Ali je Veljača bila pogodno tlo za pitati sve slične trivijalnosti. Naravno, tipično muški izigravajući stav "ja sam moderan muškarac i mislim da smo svi mi ravnopravni" nije zaboravio spomenuti kako mu je glupo postaviti nekome pitanje jede li a onda ga je svejedno postavio.

Veljača je s druge strane vrhunski odradila razgovor odgovarajući elegantno čak i na takva suluda pitanja poput onog koliko energije troši na modu.

Pobogu, o kakvim je mozgovima riječ ako misle da treba puno energije da bi se iz ormara izvukla dva kompatibilna komada odjeće?? Otprilike onoliko energije koliko muškarcima treba da sa stolice uzmu već zmazane hlače i zgužvanu majicu.

I tako svaki dan moramo objašnjavati ono što Veljača objašnjava u svojim kolumnama. Nismo luzerice zato što nismo udane, nismo histerične luđakinje zato što nemamo djecu, nismo osuđene na samoću zato što nam je posao bitan. I nismo sve čak ni takve. One koje su to izabrale ne trebaju se zbog toga nikome ispričavati isto kao ni one žene koje su majke, kućanice ili koje su sve to u jednom. Veljača je samo jedna od nas koja je ipak javna osoba pa o tome javno progovara. I nju se javno napada. I ona javno uzvraća. Sve ostale to trpimo u našim privatnim životima ali mi je drago čuti da se netko usudi javno reći ono što ja i tisuće drugih mladih žena povjeravamo prijateljicama na kavi.

Tagovi: aleksandar stanković, jelena veljača, libelin blog, nedjeljom u 2, seksizam

Vezani članci:

Facebook komentari

Prikaži stare komentare (18)

Stari komentari

damjan:
superb
29.06.2009. 21:58
:
Bravo, već se dva dana po face - u raspravljam, ali ovako MISLIM, ma ne ZNAM
30.06.2009. 00:42
Željka:
Bravo Romana,

tekst je nažalost, preslika naše realnosti.
06.07.2009. 13:58
plavuša:
obrazovana novinarko hajde reci jel komplementiranje hrvatski ili?
eto vidiš
08.07.2009. 23:58
KOKO:
BRAVO!
17.07.2009. 12:44
ambi:
slažem se s autoricom u osudi šovinizma mister stankovića i inih. no da smo mi sve jelene veljače, nismo. naime, ''feminizam'' kozmo djevojaka ne može biti primjer onoga što feminizam predstavlja i nikako se ne poistovjećujem s njim, žalosne su mi žene koje to rade, a jednako tako mi smeta da je glavni objekt ovog članka bez pokrića (mnogo govori o našem društvu ako je pokriće za intelektualno djelovanje gluma u sapunicama, pisanje loših scenarija i pojavljivanje u žutim magazinima) postao glas koji kroji javno mijenje. i nadam se, kao mlada feministkinja, da je slučaj ms veljače u nedjeljomu2 u ovom članku samo primjer kako funkcionira šovinizam. jer, jadan nam je državni feminizam ako ga vodi jelena veljača.
03.11.2009. 16:27
jk fan klub:
romana, super clanak, aktualan bome i nakon cetiri mjeseca! ne kuzim zasto bi i po cemu to veljaca vodila ikakav drzavni feminizam?
ne znam da li se ona sama klice femkinistkinjom, al whatever...
samo bi se osvrnula na ovo "bez pokrica", meni osobno je scenarij za "obicne ljude" bio daleko bolji od svih domacih sapunica uopce.
eto, a smatram se urbanom:))
03.11.2009. 20:24
tajuska:
svi mrze jelenu veljacu, a ovaj je tekst vec 4 mjeseca najcitaniji tekst na portalu, a mislim da cak ima i najvise komentara....
a kad smo kod "bez pokrica", neke feministkinje kojima se priznaje pokrice svoje kolumne bez imalo srama objavljuju u famoznom cosmopolitanu. i zasto ne? poanta je da IDEJA dode do siroke publike i ne ostane samo u tzv intelektualno adekvatnom krugu.
03.11.2009. 21:27
ambi:
čini mi se da pojam feminizam nije najbolje shvaćen u ovoj državi. ako se veže za kozmopoliten koji propagira seksipil i šoping i štošta sličnoga, kao feminističku svijest. nažalost, pravo znanje se nikad ne uspije probit do ''šire publike' upravo radi takvih medija. pogledajmo istini u oči i vidimo probleme radnica i majki diljem zemlje, umjesto da uzdišemo pred malim ekranima kako jelene veljače alke vuice i žuži jelinekice stvaraju javno mijenje. intelektualno adekvatan krug bi trebala biti cijela zemlja, a ne anarhoidna i ljevičarska manjina.
04.11.2009. 21:04
tajuska:
evo, konkretno, mislila sam na rujanu jeger koja sebe smatra feministkinjom, kojoj to de facto nitko nece osporiti, a istovrmeno pise kolumne za cosmo i cak je spremna braniti cosmo doprinos emancipaciji zena. cula na vlastite usi. tako da samo usporedujem. zasto cemo rascetvoriti jelenu veljacu i njene tekstove koji su po mom misljenju prilicno rodno senzibilizrani, ali necemo rujanu jeger koja pise za cosmo? i uostalom, zasto bismo rascetvorili ijednu zenu koja propagira u svom djelovanju rodnu ravnopravmost? zato sto voli fensi smensi garderobu? iako vrlo sklona socijalistickoj ideji ustinu mislim da su radnice puno siri pojam od zena koje obavljaju iskljuvio fizicki posao. radnica je i ona koja ce zaradivati svojim pisanjem pa makar i scenarija sapunica i pritom ne mora biti majka jer majcinstvo ne podize vrijednost zene na visu razinu (iako mnogi iz nekog bizarnog razloga misle suprotno) da bismo je smatrali vrijednom clanicom drustva. a jelena veljaca ne moze u istu kategoriju sa zuzi jelinek niti pod razno. vec i vrlo povrsna analiza vrijednosti koje promoviraju u svojim tekstovima bi to dokazala. vis, to bi bila dobra tema za jednu kolumnu :)
05.11.2009. 09:22
jk fan klub:
odlican komentar tajana!
sve smo mi radnice:)
ambi, ne kuzim tko to, gdje i na koji nacin veze feminizam uz kozmopoliten?
05.11.2009. 11:45
ambi:
malen je prostor za ovakve rasprave, nažalost. no svakako mi je drago da raspravljamo.

otkako je kozmopoliten osnovan, veže se za seksualnu emancipaciju, a poslije i ekonomsku. naposlijetku to postaje feminizam za široke mase, jer, ako se žena osjeća sigurno u takvoj vrsti emancipacije, sigurno ju neće zanimati socijalni i politički aspekt toga. a recimo da je to jedan od načina kako da nas maknu od politički bitnih pitanja, reduciraju nam prava i dalje časte šovinističkim i seksističkim primjedbama.

dobro primjećeno za jeger. i na nju ću povući istu analogiju kao i na veljaču. zašto su one loš primjer, iako su također radnice (dobro argumentirano)? jesu li njihova radnička prava i egzistencija, s obzirom na rod, ugrožene? da li su praktično svjesne seksizma u profesiji i kako se praktično zalažu protiv njega? samim time što podržavaju predrasude tipa žene vole dobro izgledati (kozmofeminizam), (meni) nisu feministkinje. feminizam je akcija, i to rodno-socijalna, prije svega. ako smo sve radnice, kako to da se jako mali broj žena educira o svojim pravima i još manje na temelju njih prijavljuje njihovo ugrožavanje? gdje je tu feministčka svijest?
naravno da mi smeta kapitalistički ton kod veljače. i zato mi sve nismo ona. ne pokušavam ju uvrijediti, no ne predstavlja mi apsolutno nikakav primjer relevantan za feminizam niti za poistovjećivanje, pa tako ni za intelektualnost, na kraju balade.
05.11.2009. 14:41
tajuska:
iako je moje shvaćanje feminizma izuzetno blisko tvojem, malo sam sire ruke u dozboljavanju ljudima da se nazivaju feministkinjama/feministima i ako imaju druge i drugacije poglede na cijelu stvar. mozda bismo mogle napraviti nekakvu Libelinu akciju i pozvati žene (i muškarce) da nam kažu "Zašto sam feministkinja?". mogle bismo dobiti zapanjujuće različite odgovore....
06.11.2009. 19:33
:
bravo, slažem se
08.09.2013. 16:17
kosee:
Odličan tekst i potpis na tajuskine komentare.
09.09.2013. 12:08
Romana :
I četiri godine nakon što sam napisala ovaj tekst, promijenilo se to što sad i ja nosim visoke pete, a Jelena Veljača se u međuvremenu udala i razvela. I to što u parlamentu više nije moguće čuti mudrace madrace... Ali... ali... čini mi se da po pitanju rodne ne ravnopravnosti nego osviještenosti stojimo i gore nego prije. Možda sam površna, ali neću ni ulaziti u pitanje ekonomske emancipacije o kojoj bismo imali što reći i to poprilično negativno. I što sam starija i što više iskustva imam to imam više dokaza za potkrijepiti sve navedeno u tekstu koji je nastao prije 4 godine kao izraz tada još mladenačkog entuzijazma. A što se tiče Cosmo feminizma voljela bih da poput Amerikanaca upravo na taj Cosmo način (pritom mislim širokim ljudima shvatljiv i dopadljiv način) govorimo o temama koje se zasad smatraju rezerviranim za intelektualnu snob elitu bilo koje vrste. Možda bismo tad ponešto i shvatili, promijenili i unaprijedili.
No, kako je nepristojno komentirati vlastite tekstove, stat ću. Jednostavno sam nakon 4 godine poželjela vidjeti mislim li još uvijek isto.
28.09.2013. 19:47
fru:
nije jelena manje feministica jer nosi pete i šminka se i nosi haljine. dojam o njoj stječe se tek čitanjem njezinih kolumni. dok s jedne strane sama sebe naziva feministicom, s druge strane piše ovako: "I kad svemu ovome oduzmem 30-50 posto afektivnog stanja zene na rubu zivcanog sloma, koja se probudila i zoru svoje 33. godine zivota, uspjesna i histericna, u skupim cipelama ali bez obitelji, jos uvijek postoji vrlo realna mogucnost da bioloski sat nije izmisljotina a da je dom mozda veca gratifikacija od poslovnog uspjeha. Oh, avaj! - cujem Jelenu feministkinju, onu koja je bila u stanju zabiti saku u glavu iz cista mira bilo kome na cesti tko ponosno ustvrdi da 'pomaze svojoj zeni u kucanskim poslovima', kako jeca izdana mojim posljednjim tvrdnjama." "U redu, priznajem, moja ideja majčinstva i posla domaćice vrlo je vjerojatno romantizirana i posljedica je potpune hladnoće i stravičnosti poslovnog života jedne uspješne žene." www.facebook.com/photo.php?fbid=10201764748015636&set=pb.1089362248.-2207520000.1388774638.&type=3&src=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-ash3%2F556781_10201764748015636_821002038_n.jpg&size=960%2C720
03.01.2014. 19:47
muško:

Ja nisam Jelena Veljača!!
06.01.2014. 00:23

Stup srama

Iz drugih medija

AEM