Kino Europa bilo je pravo ‘it’ mjesto u subotu navečer. Naime, nešto prije 20 sati Europu su ‘okupirali’ sa svih strana. Na otvorenje 6. Subversive Festivala stigli su doslovno svi – od aktivista i aktivistkinja preko kandidata za gradonačelnika Zagreba i celebrityja do redatelja/ica, sveučilišnih profesora/ica, studenata i studentica, novinara i novinarki – dokazavši kako subverzivna rješenja u vremenu teške krize i štednje itekako nalaze na sve veću pažnju javnosti. Štoviše, subverzivna rješenja, kakva propituje ovaj Festival, nameću se kao jedina moguća, budući da su mainstream oblici vlasti, ekonomije i upravljanja jednostavno ‘zapeli’, vrte se u krug te mogu naći izlaz iz krize.
Međutim, na samom otvaranju Festivala, dogodio se sukob stvarnosti i ideologije, ideje i profita. Nakon što smo na filmskom platnu ugledali logo Subversive festivala, prikazana je i reklama za Peugeot, što je popraćeno ironičnim komentarima i aplauzom prepune dvorane.
Programski direktor, Srećko Horvat, pojasnio je publici kako mu je žao što se neke projekcije i predavanja naplaćuju, no kako bi se postojeći sistem propitao i podvrgnuo kritici potrebno je ponekad i koristiti sredstva tog sistema.
Također je dodao kako je maleni team Subversivea u godinu dana uspio nadljudskim naporima dovesti u Zagreb oko 300 gostiju i gošća. Stoga, ako želimo gledati i slušati Olivera Stonea, Siliviu Frederici, Aleidu Guevaru, Slavoja Žižeka i brojne druge, morat ćemo pristati odgledati reklamu za automobil te platiti upad za određene projekcije, odnosno predavanja.
“Svi već znamo da se ovaj Festival uvijek bavi istom jednom temom, samo joj svake godine mijenjamo ime. Ove godine je tema ‘Utopija demokracije, a podrazumijeva zbroj svih tema koje smo obrađivali proteklih pet godina”, kazao je Horvat, a Igor Štiks naglasio kako su organizatori i organizatorice Festivala nastojali ‘pokriti’ sve probleme s kojima se demokracija danas suočava, od samih oblika demokracije i budućnosti Europske unije preko klasnih i rodnih pitanja do zelenih politika, mira i upravljanja javnim dobrima.
{slika}
Istočnoeuropskom premijerom konceptualnog dokumentarca Pervertitov vodič kroz ideologiju britanske redateljice Sophie Fiennes, započeo je sinoć filmski dio Subversive Festival na kojemu će se do 18. svibnja na više zagrebačkih lokacija propitivati društveni otpori i politički angažman.
U ovom konceptualnom dokumentarcu, ispunjenom sumanutim montažnim idejama, Slavoj Žižek nam kroz filmske klasike kao što su Scorseseov Taksist, Kubrickov Full Metal Jacket, ali i pokoje ostvarenje B-produkcije, ukazuje na ideologiju čiji skriveni univerzalni okvir mora biti raskrinkan kako bi priliku dobile oslobađajuće političke promjene.
Vjerujem da ćete nakon odgledanog filma, baš kao i Žižek u sceni u kojoj je zamijenio Lea DiCaprija u Titanicu, zaključiti kako ideja ne može umrijeti. Ako jučer niste stigli/e u Europu, svakako doma pogledate Pervertitov vodič kroz ideologiju i saznajte zašto su prema Žižekovom mišljenju kršćani/ke veći ateista/kinja od stvarnih ateista/kinja, što je zapravo ideologija, a što želja, te zešto je kapitalizam gotovo nemoguće uništiti.
Nakon filma, publika je dobila priliku razgovarati s redateljicom i doznati kako je došlo do ove neobične suradnje.
Više o samom Festivalu pronađite OVDJE!