Dolaskom novog ministra obrazovanja Vedrana Mornara došlo je do naglog i neočekivanog zaokreta po pitanju politike Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta vezano uz uvođenje građanskog odgoja. Nakon godina predanog rada brojnih stručnjaka/inja, institucija, nastavnika/ca i organizacija civilnog društva, i iako je već provedena javna rasprava o novom planu i programu te uvođenju posebnog predmeta GOO u osnovne škole, Ministar je naprasno donio odluku da od toga neće biti ništa te otvorio novu javnu raspravu* o “novom” nastavnom planu koji predviđa međupredmetno izvođenje nastave građanskog odgoja i obrazovanja. Ministar uporno medijima i javnosti ponavlja kako se nije odustalo od uvođenja GOO u škole, no pogled na predloženi Nastavni plan to u potpunosti negira. Naime, Nastavni plan koji je izradila Agencija za odgoj i obrazovanje doslovno je copy-paste postojećih sadržaja iz ostalih školskih predmeta. Copy-paste je išao dotle da autori/ce tog Nastavnog plana čak nisu uspjeli niti u cijelom dokumentu imati isti font. Koje sve probleme u tom Nastavnom planu i ovakvom uvođenju GOO vide u GOOD inicijativi možete pročitati i u Libelinom razgovoru s Martinom Horvat iz GONG-a pa ovdje nećemo ponavljati.
Po pitanju ravnopravnosti spolova koja treba biti integralni dio GOO, Nastavni plan je jednako manjkav kao i cijeli školski kurikulum. Pitanje ravnopravnosti spolova je u Nastavnom planu obuhvaćeno površno i primarno kroz nastavu povijesti bez stvarnog promišljanja pozicije žena u društvu danas te bez obrazovanja mladih za rodno-ravnopravno društvo. Ono što je posebno zanimljivo jest da dok Ministar u javnosti govori kako tzv. “rodna ideologija” (pod čime se podrazumijeva diskusija o rodnim/društvenim ulogama, odnosima moći između muškaraca i žena, jednakovrijednosti seksualnih/spolnih orijentacija i ostalim aspektima onoga što suvremeno društvo naziva rodnom ravnopravnošću) ne treba biti dio školskih programa, u predviđenom Nastavnom planu kao dio međupredmetne provedbe ostali su, primjerice, sljedeći sadržaji:
1. Čovjek – žena i muškarac
Odgojno-obrazovna postignuća: razumjeti povezanost pojmova dostojanstvo, odgovornost i spolnost
2. Obitelj u Božjem naumu
Ključni pojmovi: brak, obitelj, preljub, rastava, slobodna veza, model kršćanske obitelji, dužnosti i prava u obitelji
Odgojno-obrazovna postignuća: razumjeti narav i smisao braka i obitelji
4. Roditelji i obitelj – odgovorno roditeljstvo
Ključni pojmovi: roditelji, rađanje djece, planiranje obitelji, odgovorno roditeljstvo, cjelovit odgoj djece
Odgojno-obrazovna postignuća: prepoznati i objasniti odrednice odgovornog roditeljstva; navesti i razumjeti povrede protiv dostojanstva spolnosti, braka i obitelji; otkriti važnost cjelovitog odgoja djece čemu pripada i vjerski odgoj; upoznati važnost brige za djecu i obitelj kao temelj osobnog i društvenoga dobra i napretka.
No, kako je to dio programa Vjeronauka, a koji je Crkvi itekako mio i drag, onda je vjerojatno u redu razgovarati o tom i takvom pogledu na o rodne/društvene uloge, odnose moći između muškaraca i žena, seksualnoj orijentaciji i ostalome. Ovdje ostaje i pitanje zašto sadržaji famoznog 4. modula Zdravstvenog odgoja, a za koje je Ministar višekratno javno ustvrdio da pripadaju Građanskom odgoju, nisu sadržani u novom Nastavnom planu? Građanski odgoj podrazumijeva (ili barem treba podrazumijevati) pluralizam mišljenja i dijalog o različitim društvenim fenomenima, a ovakvim pristupom dolazi do apsolutnog favoriziranja i nametanja katoličkog pogleda na te društvene fenomene. No, čak niti ovo nije dovoljnomalo ravnopravnosti spolova konzervativnim organizacijama poput GROZD-a koji u svom javno objavljenom očitovanju na Nastavni plan navodi i sljedeću primjedbu:
“Borba za ženska prava neopravdano je istaknuta u programu (7. razred OŠ).
Trebalo bi govoriti o borbi i za druga prava ili borbu za ženska prava maknuti.
Obrazloženje 4. načelne primjedbe:
Borba za ženska prava tj. feministički pokret nije jedini pokret u povijesti i sadašnjosti ljudskih prava. Postoji borba i za prava djece, prava radnika, prava roditelja i mnogih drugih društvenih skupina”.
Dakle, oni ne mogu podnijeti čak niti da djeca nauče par povijesnih činjenica o tome kako je polovica svjetskog stanovništva izborila pravo glasa. A ima i još:
“Neopravdano je uzimati veliku zastupljenost samohranih majki u odnosu na očeve kao jedan od primjera diskriminacije žena (među obrazovnim ciljevima od 8. razreda na dalje), jer je ta razlika posljedica činjenice da se u velikoj većini slučajeva djeca dodjeljuju majci.
Obrazloženje 6. načelne primjedbe:
U programu GO se navodi (od 8. r. na dalje): “Učenik… istražuje jesu li žene u Hrvatskoj slabije zastupljene na rukovodećim i upravljačkim položajima i slabije plaćene od muškaraca, jesu li znatno češće žrtve obiteljskog nasilja i samohrani roditelj”.
U Hrvatskoj je oko 9 puta više samohranih majki nego samohranih očeva, što u pravilu nije posljedica diskriminacije žena, već činjenice da u velikoj većini slučajeva razvoda braka djeca pripadnu majci, čemu treba pridodati djecu rođenu izvan braka koja odrastaju samo s majkom.
Ovaj primjer zastupljenosti samohranih majki nije, dakle, dobar primjer koji bi trebao odražavati diskriminaciju žena u društvu.”
Naravno, našlo se tu i neizostavnog trabunjanja o rodnoj ideologiji i svjetskoj zavjeri pod nazivom gender mainstreaming, ali o tome oni jačeg želuca mogu više čitati ovdje.
Posljedica Ministrova koketiranja s takvima (s kojima je, eto, našao vremena sastati se) je i potpuno ignoriranje pitanja ljudskih prava odnosno nasilja i diskriminacije koje doživljavaju LGBT osobe u današnjoj Hrvatskoj. U Nastavnom planu se niti jednom kao osnova diskriminacije ne spominju rodni identitet i izražavanje te spolna orijentacija, iako ih kao takve definira Zakon o suzbijanju diskriminacije. No GROZD-u je i to previše pa oni u svojim primjedbama navode:
“Ljudskim pravima i zaštiti ljudskih prava posvećen je veliki dio programa za sve razrede, a nije dovoljno definirano što se konkretno misli pod ljudskim pravima.Također nije precizirano koje se udruge podrazumijevaju pod udrugama za zaštitu ljudskih prava koje se u prijedlogu puno puta spominju. Time je ostavljen širok prostor promociji ekstremno liberalnih stajališta i provođenju “gender mainstreaminga” čiji nositelji i u Hrvatskoj i u Europskoj uniji uživaju veliku političku i financijsku podršku.
Obrazloženje 2. načelne primjedbe:
Poznato je da i u Hrvatskoj i u Europskoj uniji postoje različita gledanja na određena ljudska prava, primjerice na pravo na život, pravo na brak i djecu, roditeljska prava i sl. Različito gledanje vidljivi su, primjerice, iz glasovanja u Europskom parlamentu o takvim i sličnim pitanjima, referendumima u Hrvatskoj i drugim zemljama i sl.U Hrvatskoj je, s obzirom na situaciju, za očekivati da će se ovaj široki, u programu nedovoljno definirani, prostor posvećen ljudskim pravima pokušati iskoristiti od strane nositelja ekstremno liberalnih stajališta i “gender mainstreaminga” uključenih u razne civilne i političke organizacije i inicijative.”
Više je nego očito da su u GROZDovoj viziji ljudska prava rezervirana za heteroseksualne, bijele, muškarce – Hrvate i katolike.
Iako se vrlo vjerojatno niti jedna od ovih primjedbi neće uvažiti jer Građanskog odgoja zapravo neće biti, već će nastavnici/e i dalje predavati ono što su predavali svo ovo vrijeme, a pojedini entuzijasti/ce među njima će i dalje ulagati ogromne napore da učenicima i učenicama mimo toga organiziraju sadržaje za stjecanje građanskih kompetencija i znanja o ljudskim pravima, potrebno je reagirati na ovakav Nastavni plan i poručiti Ministru da će biti odgovoran za najmanje dvije generacije novih mladih ljudi koji će misliti da je građanin osoba koja živi u gradu i da homoseksualci ne bi trebali raditi u javnosti.
Uključite se u javnu raspravu. Jer Oni sigurno hoće.
*javna rasprava otvorena je do 19. kolovoza.