Gillian Anderson, koja se proslavila ulogom Dane Scully u popularnoj seriji Dosjei X iz 1993., otkrila je da je dugo bila žrtvom razlike u honorarima koji se nude muškarcima i onih koji se nude ženama u TV i filmskoj industriji.
Anderson zajedno sa svojim kolegom Davidom Duchovnyjem, nastupa u rebootu čija je američka premijera održana prošlog vikenda. Isprva joj je studio želio platiti samo pola od iznosa koji su ponudili Duchovnyju. “Po običaju, meni su ponudili pola od iznosa koji su ponudili Davidu”, izjavila je Anderson za The Holywood Reporter.
Razlika u plaći je izgleda uobičajena pojava, jer se Anderson protiv toga morala boriti i kad su ju pozvali u originalnu seriju 1993. Bilo joj je 25 kad se prijavila na audiciju i tada još nije imala puno iskustva na malim ekranima, dok je 33-godišnji Duchovny već bio poznat iz Showtimeove serije Red Shoe Diaries. Bez obzira na to, oboje su očito od samog početka imali ravnopravne uloge u seriji, iako je to studio nastojao ignorirati. Anderson je za Daily Beast izjavila kako je na počecima serije u kadrovima morala stajati nekoliko koraka iza Duchovnyja i nije smjela hodati pokraj njega.
Međutim, Anderson ističe da ima “vrlo nizak prag tolerancije za takva sranja”, i da se borila protiv tih pravila i protiv razlike u iznosu honorara koji su isplaćivali njoj i onog koji je dobivao Duchovny. Trebale su joj tri godine da se izbori za jednak honorar.
Sada se za ravnopravnu plaću morala boriti ispočetka, ističući u Daily Beastu kako je “potpuno točno” da su joj prvotno ponudili pola od iznosa Duchovnyjevog honorara. I sve to unatoč činjenici da je u međuvremenu imala glavne uloge u serijama poput Pad (The Fall), a osvojila je i nagradu za najbolju glumicu za ulogu u suvremenoj adaptaciji drame Tramvaj zvan čežnja (A Streetcar Named Desire). “Šokiralo me to s obzirom na sav trud koji sam već bila uložila u borbu za jednaku plaću”, rekla je o ponižavajućoj ponudi za Daily Beast. “Zaista sam naporno radila na ispravljanju nepravde i konačno sam uspjela”. The Hollywood Reporter je iz svojih izvora saznao da se na kraju ipak uspjela izboriti za jednaku plaću za prvih šest epizoda serije.
“Mislim da je iznimno važno da žene koje govore o stvarnosti neravnopravnih plaća u ovoj industriji imaju priliku da ih svi čujemo”, kaže Anderson. “To je… tužno. Tužno je.”
Makar i bilo tužno, to je i dalje uobičajena pojava u cijeloj industriji. Kad su hakirani e-mailovi izvršnih direktora Sonyja bili pušteni u javnost, otkriveni su mnogi slučajevi nepravednih razlika između pojedinih plaća: na primjer, za glavne uloge u filmu Američki varalice (American Hustle) Jennifer Lawrence i Amy Adams bile su mnogo manje plaćene od svojih glumačkih partnera Christiana Balea, Bradleya Coopera i Jeremeya Rennera; Charlize Theron je bila plaćena 10 milijuna dolara manje od Chrisa Hemswortha za ulogu u filmu Snjeguljica i lovac (Snow White and The Huntsman). Lilly Tomlin i Jane Fonda, obje u glavnim ulogama u Netflixovoj seriji Grace i Frankie, prošle su godine otkrile da su Martin Sheen i Sam Waterston, obojica u sporednim ulogama u toj seriji, bili plaćeni jednako koliko i one. Amanda Seyfried je izjavila da su joj platili samo 10 posto od iznosa koji su u jednom visokobudžetnom filmu zaradili njeni muški kolege. Britanska glumica Sienna Miler je istaknula da su joj za jednu brodvejsku predstavu ponudili manje od polovice iznosa koji su ponudili njenom glumačkom partneru, pa je odlučila odbiti ulogu.
Sve u svemu, najbolje plaćeni glumci zarađuju daleko više od najbolje plaćenih glumica. Robert Downey Jr. je trenutno najbolje plaćeni glumac i zarađuje više od zbroja plaća Angeline Jolie i Jennifer Lawrence, dviju glumica koje su po zaradi na samom vrhu. Glumice rjeđe dobivaju priliku nastupati u glavnim ulogama koje su najbolje plaćene, ali u isto vrijeme se pokazalo da one studiju donose više zarade kada glume u takvim ulogama.
Iako holivudske i televizijske zvijezde mogu preživjeti nepravdu koja im je nanesena zbog razlike u plaći, te razlike ipak jasno prikazuju činjenicu da žene zarađuju manje od muškaraca u svakoj industriji i u praktički svakom poslu.
Prevela i prilagodila Petra Kos