Vijesti

07.11.2014. 11:48:09 - Ana Maria Filipović Grčić

Promocija knjige

Sve dimenzije izbora da se ne postane majkom

(Foto: A.M.F.G.)

U utorak, 04. studentog u gradskoj knjižnici i čitaonici Bogdana Ogrizovića održano je predstavljanje i promocija knjige S onu stranu dječjih kolica, kanadske profesorice i književnice Lucie Joubert, za čiji je prijevod na hrvatski zaslužna Leni Bastaić. Riječ je o naslovu  koji je 2011. godine dobio kanadsku književnu nagradu Prix du livre d'Ottawa / Ottawa Book Award.

Pod pokroviteljstvom ArtTresor izdavačke kuće, Hrvatsko – kanadskog akademskog društva i uz prisustvo kanadske ambasdadorice Louise LaRocque, na promociji su o knjizi govorile povjesničarka Andrea Feldman te etnologinja Željka Jelavić.

Iako postoji širok spektar razloga koji su nagnali autoricu da svoje ne-majčinsko iskustvo prelije u esej i objavi pod koricama S onu stranu kolica, pravi pokretač bila su iskustva njenih studentica. Kada im je davala zadatke da pronađu u filmskoj produkciji neka ustaljenja mjesta seksizama, studentice su joj se kroz tu temu počele otvarati i pričati o neugodnim situacijama u kojima se ponekad znaju naći, odnosno o vršenju pritiska kako trebaju roditi, a ambicije ostaviti sa strane. Uz njihova, i uz vlastito vječno perpetuirajuće iskustvo, Lucie Joubert na duhovit, ironičan način piše vrlo osoban tekst u kojemu otkriva sve dimenzije izbora poput odluke da ne postane majkom.

Jedna od žarišnih točaka kojom se bavi u svome eseju jest sindrom žaljenja i sterotipizacija žena ne-majki kao karijeristica i / ili egoistkinja. Žaljenje se producira kroz neke klišeizirane forme poput: "Ostat ćeš sama / što ćeš u starosti / nećeš imati djece da se brinu o tebi", pri čemu očito možemo doći do zaključka kako djecu rađamo iz sebičnih poriva kako bi brinuli jedan dan o nama kad onemoćamo.

Andrea Feldman nastavila je gdje je autorica započela, osvrnuvši se na diskurs koji rađanje nameće kao najvažniju ulogu žene – tako žene koje izaberu ne-majčinstvo često bivaju opisane riječima: vještica, sebičnjakinja, usamljene usidjelice i brojnim drugim pogrdnim izrazima, dok svemu u podlozi zapravo stoji kako je riječ o ženama koje vrednuju svoje slobodno vrijeme pa izborom da nemaju potomke ostavljaju više prostora osobnom usavršavanju i zadovoljstvu. Izbor poput onoga Lucie Joubert, Feldman je nazvala ostatkom djevičanskog kulta matrijahata poput Amazonki, ili kraljice Elizabete, djevičanske kraljice, te nešto suvremenijeg primjera Condoleezze Rice. Spomenuvši Dragojlu Jarnević te Mariju Jurić Zagorku, Feldman je zaokružila popis žena iz kulturnog i akademskog kruga čiji životni izbori nisu nikako išli ukorak s društvenim očekivanjima. "Svakako je bitno naglasiti razliku i između društvenog konstrukta muškaraca koji nisu roditelji u odnosu na žene koje nisu rodilje, na muškarce se gleda blagonaklono jer oni to mogu i kasnije, očevima mogu postati i u poznim godinama, to primjeri poput Krste Papića, Zvonimira Roga i drugih, i takvi su primjeri uvijek dočekivani s općim oduševljenjem, gotovo divljenjem tim starčićima čiji su spermatozoidi još uvijek sposobni produžiti vrstu" istaknula je Feldman.

Željka Jelavić temu je odvela u jednom zbilja važnom smjeru a to je onaj kako mi i danas nismo sposobni, kao društvo u cjelini, prepoznati i vrednovati drugo i drugačije te nam se svaki otklon od norme čini svemirskim. Istovremeno dok mediji i zajednica od žene očekuju da rađa i naglašavaju kako joj je to primarna uloga, a sve pod nazivnikom 'više djece, više djece, ljepše sutra' realnim se parovima, kako onim heteroseksualnim tako i homoseksualnim, onemogućava birokratski i zakonski usvajanje djece. Rođene, već postojeće djece koja nemaju doma.

Ženama se uvijek prebacuje krivnja da se izbor načina života poput ovoga nužno odražavaju na demografiju, pri čemu se vječito osvježava mit o ženi Hrvatici, majci na ognjištu, zahvaljujući čijim se trudovima održao nacionalni ponos i istrijebio strah od izumiranja, složile su se Feldman i Jelavić u raspravi.

Povelo se riječi i o konceptu slobodnog vremena kod žena koje nisu majke i koje ga, dakle, imaju više od žena koje jesu majke. Od žena bez djece očekuje se da mogu bilo kada uskočiti, reagirati, pomoći, poduprijeti, što sve ne, jer nemaju djecu. Ne-majke dovršavaju projekte, na ne-majkama ostaju zadatci i obaveze koje majke ne uspijevaju dovršiti zbog roditeljskih obaveza. U medijima je prisutnija analiza problema na poslovnom planu s kojima se žene koje odluče biti majke suočavaju, no može se zamisliti jedan sasvim obrnuti svijet u kojemu se stvari događaju nauštrub upravo žena koje se nisu odlučile na majčinsku funkciju te se od njih očekuje da rade dulje, više, bolje.

Ne-majke nisu bezosjećajne osobe koje nisu sposobne reproducirati ljubav prema vlastitim potomcima, riječ je o ženama koje nerijetko sudjeluju vrlo intenzivno u odgoju drugih članova obitelji (nećakinja, nećaka, itd), što je bitan element na kojem bi se trebala zasnivati dekonstrukcija mita od hladnokrvnim karijeristicima koje misle samo na novac.

Energiju koju društvo troši na osudu životnih izbora poput ne-majčinstva, trebalo bi utrošiti na zbrinjavanje i institucionalno kumstvo (zaštitu) djece s ruba društvene ljestvice, zaključak je sudionica promocije, te same autorice. Broj djece na posvajanju veći je od broja parova koji se odluče na takav postupak zasnivanja obitelji, čemu u pozadini stoje birokratske prepreke s kojima se suočavaju.

Predstavljanje knjige završilo je ovacijama i podrškom iz publike gdje je vladalo zajedničko mišljenje kako je naslov poput ovoga vrlo važan za naše društvene prilike.

Tagovi: djeca, majčinstvo, obitelj, roditeljstvo

Vezani članci:

Facebook komentari

Prikaži stare komentare (37)

Stari komentari

Pixi:
"Broj djece na posvajanju veći je od broja parova koji se odluče na takav postupak zasnivanja obitelji"
?? o cemu vi to? parova/pojedinki zainteresiranih za posvajanje ima oko 700, godisnje se posvoji manje od 100 djece
07.11.2014. 23:10
:
Ma nije to jedina budalaština.

www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=sp_dyn_tfrt_in&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=region&idim=country:CAN:HRV&ifdim=region&hl=hr&dl=hr&ind=false

Toliko o nekom pritisku da se bude majka i u Kanadi i u Hrvatskoj.
08.11.2014. 00:40
Bocko:
Umjesto da se isprazno lamentira o ispraznim dimenzijama izbora dea se 'ne postane majkom', društvo bi se trebalo ozbiljno pozabaviti pravom epidemijom među muđkarcima koji NE ŽELE POSTATI OCEM:

Danas je broj muškaraca koji odbijaju ne samo očinstvo, nego i brak ili čak i ozbiljne duže veze .
Družtvo je postiglo toliku razinu diskriminacije muškaraca da je svaki muškarac koji pristane na brak i očinstvo zapravo budala koja si stavlja glavu u giljotinu. A hoće li se sječivo spustiti, ovisi samo o trenutnom raspoloženju partnerice.

I sve više se takav izbor odražava na ekonomiju društva.
Ova kriza ima više razloga, ali najvažniji je - Feminizam.
FEMINIZAM JE GLAVNI GENERATOR OVE EKONOMSKE KRIZE!

Tako da oni glupavu parolu ŽENA TREBA MUŠKARCA KAO RIBA BICIKL možeze nekamo turiti.
10.11.2014. 07:30
još jedno muško:
Istina je da se mlađi muškarci sve teže odlučuju na brak. U mojoj radnoj okolini broj muškaraca do 30 godina koji nisu u braku iznimno je velik. Mislim se da nije riječ o tom da ne mogu naći odgovarajuću partnericu već im je ovako jednostavno dobro. A kada se pređe trideseta sve manje smo spremni na kompromise i time su šanse veće da će rubrika "neženja" postati permanentna. Što se tiče cura moj je dojam one još uvijek maštaju o braku i svom princu iako je i tu primjetan sve veći broj cura koje ne ulaze u brak. Ali, kažem, za razliku od muškaraca one kao da bi željele u brak, ali nema dovoljno "materijala."
Ali ne bih navedene muškarce nikako nazvao neodgovorim i sebičnim. Upravo suprotno. Jedan od njih rekao mi je kako je glupo ulaziti u instituciju koja ima tako velike šanse da se raspadne i to zbog banalnih razloga koji se u najvećem broju slučajeva svode na nesposobnost prihvaćanja kompromisa. Molim lijepo, statistike su pokazale da najčešći uzrok razvoda nije obiteljsko nasilje, kako bi to neki željeli prikazati, već nekompatibilnost karaktera. Budući da iza razvoda vrlo čest ostaju djeca (preko 200.000 slučajeva u Hrvatskoj) onda je korektnije ni ne započinjati avanturu u kojoj svi gube.
Jedino što mi je zagonetka jest to da li je ovakva situacija po volji raznim lobijima koji kreiraju globalnu svjetsku politiku sve teže sakrivajući svoje postojanje.
10.11.2014. 07:55
Bocko:
Kojim to lobijima?
Pa feminizam je danas zapravo najjači lobby, ako ne u svijetu, u zapadnom svijetu sigurno.

Feminizam je počeo dobivati na utjecaju kao oruđe drugih lobija.
Prvo svjetske bankarske mafiokracije koja je u njemu vidjela oruđe za povećanje profita nakon Drugog svjetskog rata. Rastavljena obitelj znači dva stana, dva auta, dva kompleta namještaja, dvije dječje sobe kod rastavljenih roditelja, dva odvojena ljetovanja ... Dvije plaće značile su da se može dati više kredita – stambenih, potrošačkih...
A tu su naravno i kartice – najveći biznis banaka. Nije nikakva tajna da su žene povodljivije u trošenju – termin „peglanje kartice“ baš se i ne povezuje sa muškarcima. Umjesto mita o pay-gapu, koji u stvarnosti ne postoji, imamo sasvim stvaran „spending gap“ – žene troše i imaju izravan ili posredan utjecaj na veliku većinu potrošnje u obitelji i u društvu općenito – i do 80%.
I zato je trebalo zaposliti što više žena da bude što više kreditno sposobnih sa karticama – žena, ali i muškaraca koji će peglanjem kartica ženama ispunjavati snove koje im prodaju reklame.
Da bi osigurali da muškarci ne mogu izbjeći dužničko ropstvo , sve se više pojačavaju obaveze muškaraca – putem alimentacije za djecu, ali i alimentacije koju muškarci moraju plaćati ženama.
Tako se sada muškarcima prijeti dužničkim zatvorom jednako kao i prije 100 godina, kada su muškarci svojom imovinom odgovarali za dugove svoje žene koja je dug napravila, dok je ženina imovina bila nedodirljiva.

Kapitalisti su sa oduševljenjem pozdravili priliv žena u proizvodne djelatnosti, uglavnom na slabije plaćena i monotona radna mjesta, poput 'šnajderaja' i proizvodnih traka. Veliki višak radne snage omogućio im je da drazsično smanje plaće i nadnice.
Tako imamo situaciju da je u pedesetim godinama dvadesetog stoljeća u prosječnoj obitelji radio samo muškarac, a obitelj koja je imala troje djece je vrlo solidno živjela. A danas imamo obitelji sa jednim djetetom, oboje rade i jedva spajaju kraj s krajem.

Države su sveudilj poticale i sada potiču zapošljavanje žena, jer je to značilo više zaposlenih, i veću poreznu bazu za oporezivanje. Više prihoda od poreza u državnim budžetima značilo je da se političari više mogu razbacivati novcem. To je potaklo masovnu pojavu političara-demagoga koji su novcem iz proračuna zapravo kupovali glasove sve širih slojeva (siromašnih) građana. Naravno , na račun poreznih obveznika kojima su se porezi konstantno povećavali.
Na kraju se to pretvorilo u masovno izmišljanje i produciranje skupih i često potpuno nepotrebnih radnih mjesta za žene – u državnim i javnim službama.
Tako je bujala državna birokracija , koja je istovremeno postajala sve tromija i nesposobnija. Da bi žene mogle raditi, trebalo je silno uložiti i u druge službe – vrtiće, dnevni boravak u školi.. istovremeno, nabujali su i sektori koji palamude o odgoju djece, silne dječje psihologije i sociologije koje svoje 'znanje' ne baziraju na struci i iskustvu, nego na raznim gender ideologijama. Fakulteti društvenih „znanosti' produciraju gomile potpuno nepotrebnih kadrova, a razni društveni 'znanstveni' instituti produciraju gomile raznih 'znanstvenih' radova i doktorata koji služe samo da se ukrasi neki zid u nekom uredu.

Ali feministice likuju u svom samozavaravanju kako , eto, sada žene 'rade', pa su 'neovisne' od svojih muževa i mitskog izrabljivanja u mitskom patrijarhatu. I ne vide da sada imaju novog gazdu – Državu – koja će uskoro bankrotirati. Ili , za one koje rade u realnom sektoru, imaju poslodavca koji ih može otpustiti, ili kojem tvrtka može propasti na nesigurnom tržištu.
Dakle, ne samo da nisu neovisne, nego su u mnogo neizvjesnijoj situaciji nego prije.


Ali tu nije kraj, nego tek početak svih problema.
Jer, žene nisu svjesne da im je sada bolje nego im je ikad bilo – ili će biti!
Jer, slijedi ekonomska stagnacija i kolaps!
10.11.2014. 10:10
za:
Tako si ti lijepo svjetsku ekonomiju i njene trendove sveo na muško-žensku problematiku. Ma genijalno.
Nadnice za praktično svaku kategoriju rada su više no što su bile unazad jednog stoljeća.
"A danas imamo obitelji sa jednim djetetom, oboje rade i jedva spajaju kraj s krajem."( A možda da se vrate luksuznom životu od onda pa bi prehranili i troje).

10.11.2014. 14:34
Katarina:
Treba biti sve vise takvih knjiga gdje se otvoreno moze priznati da nije sve u tome da zena treba biti majka i da za zenu nista drugo nije vazno nego majcinstvo,dosta je bilo toga neka konacno svako za sebe odlucuju hoce imati djecu ili ne a ne smo bla bla zasto nemate djece zasto onako a ne ovako ljudi dosta je da stalno visite ljudima na glavama i kritzirate ako se odluce na drukciji zivot nego sto ga vi vodite,poanta zivota je da se zivi dusom i srcem kako bi bili sretni i nasli srecu za sebe na svoj nacin glavno da zlo ne radimo i da ne ugrozavamo druge a sa svojim zivotom valda imamo pravo odlucivati sto je za nas najbolje.
17.11.2014. 18:36
:
Pobogu, gdje ti živiš? U Hrvatskoj sigurno ne. Jer Hrvatska je otprilike zadnjih desetak godina među 10-30 zemalja s najnižim natalitetom na svijetu. A kad ova ekonomska kriza i nesposobne i lupeške vlade dođu na naplatu, vjeruj mi, spustit ćemo se među prvih pet, ako ne i na prvo mjesto. Živa bila pa vidjela.
17.11.2014. 21:24
kosee:
Hrvatska bi prvo trebala imati pronatalitetnu politiku, a onda možemo komentirati i njen natalitet i njegovo potencijalno povećanje.

Roditelji ne mogu preživjeti na samo jednoj plaći, a ako imaju dvije, onda ostaje pitanje - što s djetetom? Nema dovoljno vrtića i jaslica, ako i ima, dijete se mora roditi u točno određeno doba godine da bi moglo uopće konkurirati za jaslice u trenutku kad su potrebne; bake i djedovi rade do kasne starosti i ne mogu paziti na unuke... Ovo su stvarni problemi kojima se nitko ne bavi, radije premećemo trivijalnosti iz šupljeg u prazno.
18.11.2014. 11:11
Bocko:
kosee,
To što ti pričaš je kao kad u anketi 98% građana kažu da su 'za reforme'.
A prave reforme znače - drastično smanjivanje socijale, smanjivanje mase za mirovine, smanjivanje zdravstvenih prava, smanjivanje prevelikih prava radnika, smanjivanje broja zaposlenih u državnim i javnim službama, u školstvu, itd, itd.
Eeee, ali ljudi nisu za to - oni su za reforme koje će nekim čarobnim štapićem sve staviti na pravo mjesto.
Ljudima su krivi 'političari', a zadnjih 20 godina biraju političare populiste koji rade upravo ono što masa želi - razbacuju se novcem. Kad novca zafali, samo se dižu porezi.
Pa se sad svi čude zašto je tako.

Što se tiče demografske politike:
Daj mi reci, koja se ideologija i pokret u svim svojim djelatnostima sustavno zalaže za uništenje demografske baze - braka, obitelji, muško-ženskih odnosa, za šikaniranje i obespravljivanje jednog spola?

Pa ti zaključi da li je rješenje u još više politike koja dovodi di kraha, ili je rješenje u ispravljanju grešaka koje je napravila ideologija?

Jesam li ti preporučio knjigu Men on strike:
www.amazon.com/Men-Strike-Boycotting-Marriage-Fatherhood/dp/1594036756
18.11.2014. 12:12
još jedno muško:
Slažem se sa kosee. Prvi korak ka pronatalitetnoj politici, a ujedno bi to bilo rješenje mnogih drugih problema, apsolutno mora biti stvaranje infrastrukture koja će omogućiti lakše majčinstvo(a i očinstvo). Čak bih rekao da bi tim potezom odmah ubili dvije ogromne muhe-žena bi mogla gurati karijeru ako to želi, a i obitelj bi dobila neophodne dvije plaće što bi smanjilo niz frustracija i potencijalnih uzroka raspada obitelji od kojih financije svakako zauzimaju jedno od pvodećih mjesta. Pa čak bi i poslodavac profitirao jer bi mu ženska radna snaga bila "dostupnija". Treba razumjeti i to da u današnjim uvjetima, a posebice u Hrvatskim uvjetima, nije baš lako izgubiti djelatnicu na neko vrijeme zbog porodiljnog osobito ako se radi o visokokvalificiranoj ili specijaliziranoj radnoj snazi.
Naša Vlada radi upravo sve kako ne treba. Nije riješila nijedan od navedenih problema, ali je zato promptno udarila po dadiljama koje su često jedino rješenje mnogim roditeljima. Ponekad mi se čini kao da Vlada radi po Marfijevom zakonu.
18.11.2014. 12:22
Zita:
@ još jedno muško - ti si primjer zdravog muškog razuma!

Što se tiče dadilja - profi dadilja, Hrvatska udruga dadilja je već 4 godine bori za oblik obiteljskog čuvanja djece koji vani već postoji preko 50 godina.. i kaj je Ministarstvo soc. politike i mladih napravilo, donjeli su zakon na 10 stranica koji je štur i nije baš u standardu obiteljskog čuvanja djece koji se primjenjuju vani, i prepisali tj. primjenili pravilnike za privatne vrtiće.. a to uopće nije isto kao privatni vrtić.. i kaj se dobilo - upravo to da su privatni vrtići osjetili se ugroženo i prosvjeduju da su im takvi oblici čuvanja djece konkurencija, i ljudima koji se školuju za dadilje ne dozvoljavaju da kod njih obavljaju stručnu praksu.. pa oni moraju u centre za nezbrinutu djecu ili u prvih uspjelih i otvorenih 5 obrta za čuvanje djece koji su se zasada otvorili.
Ja sam 2009 jedna od prvih profi dadilja koje su završile takav program. Znači do prije nekoliko mjeseci nije postojao nikakav pravni oblik moje djelatnosti, osim kao djelatnica tipa pomoć u kući.
No drage tete čuvalice su se ipak snašle i krenule su i trude se stvoriti pozitivnu klimu oko obiteljskog čuvanja djece tj. obrta za čuvanje djece. Gdje1 dadilja odgaja 6 djece u svome domu, kuha za njih, brine se za njihove potrebe kao da su joj vlastita djeca, roditelji mogu donjeti i svoju hranu, sve što žele da im dijete se osjeća kao kod kuće.. i tako nešto košta u prosjeku 2500 kn po djetetu.. u Zagorju se čak jedan obrt izborio da mu gradska vlast subvencionira cijenu roditeljima isto kao gradski vrtić..
Uvijek su problemi dijece jasličke dobi koje roditelji ako se žele vratiti na posao da ga ne bi izgubili jer im se istjeću zakonska prava porodiljnog dopusta, su primorani dati nekome na čuvanje. Ja sam radila u jaslicama i mogu reći da kada su 2 tete na 20 djece, to je grozno, stresno i za djecu i za tete.. tako da ja se definitivno zalažem za obiteljsko čuvanje djeteta, i nadam se da ću ga uskoro moći otvoriti kada se situacija oko zakona i njegove primjene na terenu malo iskristalizira.

18.11.2014. 14:02
Bocko:
@ još jedno muško
Koje infrastrukture, o čemu ti pričaš?

Pa sve to postoji. I što više toga ima , djece je manje.
Do pred par godina u svi trkeljali - treba mladima rješavati stambeo pitanje - i evo ti - ljtdi, muškarci i žene , samci - imaju stanove , ali i dalje se ne žene, djece nema. Dat ćeš im još više povlastica? Otkuda?
Proračun će se urušiti za godinu dvije. Neće biti ni za vrtiće, ni za štošta drugo.
A pravi kolaps ekonomije dolazi za nekoliko godina - opet zbog demografske rupe - koju više i ne možemo popraviti.

Prvo će se poticati žene da budu majke, a onda će shvatiti da su muškarci još mnogo manje zainteresirani da budu očevi. U međuvremenu će kontracepcija za muškarce postati široko ostupna - i neće više biti 'slučajnih' začeća i djete se zalomilo - pa da se ipak dvoje odluči za brak.
Muškarcima će država nuditi po 20000 eura da postanu očevi - ali malo će ih biti zainteresirano.
Znam, sad ti je to smiješno, za 10-15 godina neće biti.

@zita
Čiju ćeš ti djecu čuvati?
Djece nema.
Bit će je još manje. Islamski imigranti i Romi ti neće dati djecu na čuvanje. Malo će se tvoje struke igdje zaposliti. Osim na okapanju vrtova i obiranju voćnjaka.
18.11.2014. 15:12
Zita:
@ ajme Bocko, o tome o čemu ti široko razgabaš i alamriraš je možda blizu ali je i daleko.. ti to predstavljaš kod da se upravo danas ni jedno dijete ne rađa niti se je rodilo.. odi malo gore na Sveti Duh ili u Petrovu, i obiđi rodilišta širom Hrvatske.. iako ti misliš da sve žene ne žele djecu, ima onih koji ih žarko žele, i to će biti tako.. i rađat će i dalje, bez obzira na sve..
... jasno da pronalitetna politika je slaba ili skoro nikakva, subvencije za rodilje itd, upravo zbog gospodarske situacije i neadekvatne vlade koja se vrti u krug, žene odgađaju majčinstvo al to ne znači da nikada neće postati majke, i očevi isto tako.. ja sam klasa optimist i želim vjerovati da će se to promijeniti..
Danas u Hrvatskoj (ne u Zagrebu) je neki prosjek 2 djece..
A statistike se naslanjaju jedna na drugu, jasno da je generacija tzv. baybboomera sad već u poznim godinama..
Ja ne radim rasnu razliku među djecom, i samo da znaš čuvala sam romsku djecu, i nevjerojatno koliko su željna ljubavi i pažnje i lijepo surađuju i nisu razmažena, i ne kradu igračke, jedino što "kradu" je hrana drugoj djeci..
Ako želiš čuvat ću svih tvojih 6 djece, a ako ćeš ih imati više uzet ću i pomoćnu dadilju!
18.11.2014. 15:38
kibi:
citirat ću ovo:
"Željka Jelavić temu je odvela u jednom zbilja važnom smjeru a to je onaj kako mi i danas nismo sposobni, kao društvo u cjelini, prepoznati i vrednovati drugo i drugačije te nam se svaki otklon od norme čini svemirskim. Istovremeno dok mediji i zajednica od žene očekuju da rađa i naglašavaju kako joj je to primarna uloga, a sve pod nazivnikom 'više djece, više djece, ljepše sutra' realnim se parovima, kako onim heteroseksualnim tako i homoseksualnim, onemogućava birokratski i zakonski usvajanje djece. Rođene, već postojeće djece koja nemaju doma."

Eto ti ministarstva soc. politike i mladih.. al glavno da smo mi referendumom (i potrošili hrpetinu novaca) zaštiti jednu prostu imenicu = BRAK.. ovo hrvatsko društvo daleko je od onog europskog - svijetskog koje navodno želi biti!
18.11.2014. 16:19
:
Zita, nije prosjek za Hrvatsku dvoje djece. Kamo sreće da jest. Stopa nataliteta u nas sada je negdje oko 1.5. To ti u praksi znači da svake godine više ljudi umre, nego se djece rodi.

Bocko, u Hrvatskoj još jako velik broj mladih ljudi živi s roditeljima, jer nemaju stalne poslove niti novaca za iznajmljivanje ili kupovinu stanova. Svakako da je natalitet počeo opadati u upravo u vrijeme europske države blagostanja, ali ekonomska kriza će ga doslovce dotući. Pogotovo kod nas.
18.11.2014. 16:41
Bocko:
Zita,
i ostali, pogledajte ovaj filmić:
www.youtube.com/watch?v=_kKkY5EpVpY

Vrlo jasno objašnjava budućnost.
Kao što je provokator napisao, fertility rate za Hrvatsku je ispod 1,5.
U stvari, da odbiješ romsku populaciju a donekle i Hercegovce, bilo bi to bliže 1,35.

Ali prava katastrofa tek dolazi. Ta stopa će brzo pasti i ispod 1. Ženama se sa godinama strahovito smanjuje vjerojatnost da će uopće roditi. Tamo negdje od 26 pa do 39 je praktično linearno smanjenje vjerojatnosti da će uopće roditi. Sa 26 je vjerojatnost preko 90 % , sa 39 je ispod 10 posto. A o drugom djetetu da i ne pričamo.

A kad već pspominješ babyboomere - znaš li koji je glavni razlog krize 2007 godine?
Odlazak generacije babyboomera u mirovinu!
I ta kriza neće stati!
18.11.2014. 17:01
Bocko:
kibi,
Novac za referendum o braku nisu potrošili oni koji su skupili potpise, nego političari koji uporno nisu htjeli čuti mišljnje vlastitog naroda. Oni nisu trebali raspisati referendum, nego samo izglasati u Saboru promjenu tog članka Ustava.
18.11.2014. 17:08
Bocko:
@provokator

Ti 'mladi ljudi koji žive kod roditelja' su u stvari hrvatska inačica MGTOW.
Ili 'Men on Strike' (Muškarci u štrajku) generacije koju opisuje dr. Helen Smith u istoimenoj knjizi. To su mladi ljudi koji su svjesno odabrali ne osamostaliti se, ne ženiti se i ne imati djecu. Zato jer je društvo postalo tako toksično i neprijateljsko prema muškarcima. To je za njih racionalan izbor.
Djevojke, pak, to su u pravilu one koje su studirale razne lagane društvene studije 'da nešto završe' pa sada traže od države da im stvori 'neki posao' (naravno, nešto lagano i za pristojnu plaću). U međuvremenu , one se žele malo 'izživiti'. Bar do 35. Onda bi nasle nekog princa koji će ih zbrinuti.
Ali od toga ništa, jer dečki više ne trzaju.
Oni koji nešto vrijede, naći će si mlade cure, Ukrainke ili Filipinke. Domaća potrošena roba ne prolazi.
18.11.2014. 17:21
kibi:
@ Bocko što po tebi znači :
Djevojke, pak, to su u pravilu one koje su studirale razne lagane društvene studije 'da nešto završe' pa sada traže od države da im stvori 'neki posao' (naravno, nešto lagano i za pristojnu plaću) ?
18.11.2014. 17:36
za:
@bocko, u vrijeme kad sam ja išla u osnovnu školu bilo je u toj školi pet razreda a, b, c, d, e.Danas je u toj istoj školi tri razreda više.Meni to ne izgleda kao neko opadanje, sada da li je to razlog određenih migracija selo-grad, otoci-kopno, ratne migracije... .ali meni se čini da si ti teški pesimist.
18.11.2014. 17:53
micek:
hahaha, Bocko ovaj filmić smrdi na američku propagandu republikanaca, ubi ubi ubi muslimana, prodaj prodaj prodaj oružjeeee ( i super mi je kad pričaju o muslimanima a cijelo vrijeme prikazuju tursku zastavu, kao da su jedino Turci muslimani - e sad vidimo kako su amerikanci glup i neinformiran narod .. čak je i narator amerikanac..
Daj molim te kad već hoćeš nest kvalitetno argumentirati pazi što biraš, i ako si muško, onda si glas svih nas muškaraca..

Druga, stvar ak je to tak točno što ovi ameri pričaju, bar budu onda feministice imale posla, da se bore za ženska prava muslimanki..
to će biti pravi fajt, nema kaj..

meni se sviđa kuda ova @Zita razmišlja.. no da bi bio klasa optimist, moraš imati i neke temelje.. a mi ih već 10 i više godina nemamo ;)(
18.11.2014. 18:08
još jedno muško:
@bocko
O infrastrukturi se itekako da raspravljati. Nije jedini problem nedostatak kapaciteta koji varira u ovisnost o kom dijelu Hrvatske govorimo. Problem je u potpunoj neprilagođenost novim zahtjevima koji se postavljaju pred radnike. Ljudi danas rade prekovremeno, klizno, vikendima, putuju, sve su češće dnevne migracije radnika. Najgore je kada ljudi iz manjih mjesta idu u najbliži veliki grad na posao. Radno vrijeme vrtića je do 15:30 (vikend 0 bodova), a roditelji rade do 16:00+xx vremena na putovanje. Pa mi imamo vrtiće u gradovima od 15000 stanovnika koji rade do 16:00, a nekoliko tisuća ljudi radi u Zagrebu. Ako su sretni pa rade fiksno do 16 h i ako još koriste HŽ svoje dijete ne mogu preuzeti prije 17:30.
Nisu svi u mogućnosti imati baka servis. Danas se posao traži po većim gradovima, a starci ostaju na selu jer im je tamo lakše preživjeti uz malo zemlje, kokicu i pajceka. Onima koji su rodom iz većih urbanih centara puno je lakše pa problem i ne primjećuju.
Osobno sam sreo i previše očajnih ljudi koji ne znaju kako spojiti posao i roditeljske obaveze. Pa i moja supruga je gotovo dvije godine podizala dijete naših prijatelja i onda bi roditelji došli po njega poslije.
Zajebi ti sistem "snađi se druže". Ako želimo natalitet onda za to moraju biti preduvjet, a ne da se oslanjama na nečiju dobru volju.Ne samo da to nije rješenje već nije korektno nekome volonteru nametati obaveze brige za svoje dijete. Dadilje bi bile pravo rješenje, ali to je očito neizvedivo kod nas.
18.11.2014. 19:51
Bocko:
@za
Škola u koju sam ja išao je u Zagrebu. U mojoj i generaciji mog brata je bilo po četiri razreda sa 30+ učenika.
Sada ima 36 učenika u generaciji .
18.11.2014. 20:52
:
Osobne su impresije nevažne. Zato postoje statistički podaci. Gledajući od 1960 stopa nataliteta neprestano pada s dva manja uzleta. Hrvatska je zapravo imala netipično kretanje, pa dok je u ostatku Europe pad počeo od 60-ih i manje više kontinuirano trajao makar do kraja stoljeća, u Hrvatskoj su 70-e godine bile čist pristojne, 80-e loše, pa kratak uzlet od 95-97-e. Uglavnom broj rođene djece na 1000 stanovnika 1960 bio je 18.4. Od 1998 on se kreće od 10.4 do 8.9. Stopa mortaliteta u istom razdoblju kreće se od 11.5 do 12.1.
18.11.2014. 21:06
Bocko:
@još jedno muško
Razumiješ li ti koliko ukupno iznose troškovi čuvanja jednog djeteta u vrtiću po visokom standardu? 5000 do 8000 kn mjesečno. to je pravi trošak kad sve zbrojimo.
Mi nemamo za to novaca , i bok.
Takvo glupavo postupanje u svim segmentima društva nas je dovelo tu gdje jesmo.
18.11.2014. 21:18
micek:
@ Bocko ti malo na jednu, malo na drugu stranu..
- prvo vičeš kak treba rađati, kako žene (feministice) propagiraju ne rađanje djece, kako će nas muslimani sve pregaziti, onda kako se muškarci boje žena i ženidbe, al mogli bi se ipak oženiti sa ukrajinkom ili filipinkom..
- a onda vičeš kako je skupo podizanje djeteta, i kako mi za to nemamo novaca.. pa po tome nije ni preporučeno rađati više djece, jer će biti gladna i neće imati kvalitetnu skrb..
Ja tvoj stav na bilo koju temu ne mogu nikako pohvatati..ili samo vičeš da bi vikao, ili braniš nešto što ni tebi baš nije 100% sjelo..
18.11.2014. 21:37
Bocko:
Micek,
ako ne razumiješ, nisam ti ja za to kriv.
A nemam potrebe raspravljati s nekim tko je attention whore pa me zato stalno napada.
18.11.2014. 21:43
još jedno muško:
Nema novaca=nema nataliteta. I bok. Pa zar možemo zamjeriti nekom što ne želi imati dijete jer mu ne može ponuditi nekakav prosječni životni standard? Ja imam troje djece, ali danas vjerujem kako bi se zadovoljio i s jednim. Dalo bi se to srihtati tako da odem raditi van i viđam djecu za Božić i Novu godinu. Ali zar je to roditeljstvo za koje se zalažemo?
I u tom vražjem socijalizmi moja mama je radila od 6-15 i još stigla pristaviti ručak prije no što me je pokupila iz vrtića. Danas u tom istom gradu ljudi rade minimalno do 16 h, a vrtić do 15:30. S tim što je tamo dobiti posao ravno dobitku na lutriji pa nisu rijetki oni koji na putu do i sa posla provedu i nekoliko sati dnevno.
Kad smo kod cijena znam da djecu mojih poznanika čuva starija gospođa za 2.500-3500 kn ovisno o broju sati.. Čuva djecu i još kuha i sprema. Nekada je bila nastavnica razredne nastave pa djeca uz nju izrastaju u prave male lumene. Stavi ovo u kontekst svojih 5000-8000 i to još za dvoje djece pa ćeš vidjeti da ima rješenja samo što, tu ću se složiti sa tobom, glupavo postupamo u svim segmentima društva.
18.11.2014. 21:45
micek:
auuuuuuuu.. što si nervozan, nisam ja nikakv atttention whore, niti sam se došel "kurvati" na ovom portalu, neg sam tu izmeđuostalog da vidim i muške argumente po pitanju ženskih-feminističkih tekstova.. pa mi je malo žao kad vidim tebe kak argumentiraš--
nitko te čovječe ne napada, nego ti samo velim kaj se da iščitati.. i onda pi..diš kad te ženske poklope i onda vređaš..pa te optuže da si seksist itd.

Još jedno muško barem daje svoje životne primjere i vjerno se trudi objasniti svima kako on svijet vidi.. a i Provokator barem daje neke statistike.. no kako god frende..

18.11.2014. 21:56
još jedno muško:
Vidim rečeničnu konstrukciju u svom prethodnom komentaru koja mi se ni malo ne sviđa. Kada kažem da bih se zadovolji s jednim djetetom mislim na situaciju kada bi se izbrisala sva moja prethodna iskustva i sjećanja . Kada odvrtim sve one divne trenutke provedene uz djecu, ali i one ne baš toliko lijepe koje su me izgradile kao osobu mogu samo reći da bih sve ponovio. Ali kada bih krenuo kao tabula rasa danas bih išao na jedno dijete. Toliko za danas od mene.
18.11.2014. 22:15
Bocko:
micek,
počeo si nabacivati strawmane i vrijeđati.
Pogledaj si u riječnik što znači strawman, i nemoj to više pokušavati protiv mene
Već sam davno naučio da sa takvima porut tebe nema smisla trošiti riječi.

Ja želim ozbiljno raspravljati. Na temelju istinitih činjenica i razumnih zaključaka. I nisam baš primjetio da me netko 'poklopio, nego uglavnom kad izgube argumente skrenu u vrijeđanje ad hominem, kao i ti.
Dakle, ili se uozbilji i konstruktivno raspravljaj, ili ću te ignorirati.
19.11.2014. 06:53
kosee:
Ja se još uvijek smijem na ovu proročku rečenicu:
" U međuvremenu će kontracepcija za muškarce postati široko dostupna". Valjda svaki kiosk ili benzinska nije dovoljan. :D
19.11.2014. 09:01
Bocko:
Moj bed, kosee.
Obično svratim ovdje i brzo nešto napišem.
Nažalost, ovdje se poslani upis ne može naknadno korigirati, a i slova su mi sitna pa često ostavljam tipfelere.
U vezo kontracepcije za muškarce, mislio sam na ovo:

www.bustle.com/articles/39283-new-male-birth-control-vasalgel-is-scheduled-to-arrive-in-2017-put-it-in-your


How does Vasalgel work, exactly? While the drug isn’t exactly as easy as a pill or as superficial as a condom, it is still relatively quick and painless. Vasalgel is actually the name of a ”polymer hydrogel” that is injected into a man’s vas deferens, the vessels responsible for transporting sperm. Once Vasalgel is injected, it forms a “semi-solid plug” that blocks the flow of sperm, which makes it significantly more difficult for pregnancies to occur. The procedure is actually very similar to a no-scalpel vasectomy, but with one very noticeable (and welcome) difference — it is reversible.

If a man later decides that he wants to have children, another injection effectively washes the plug out of the vas deferens, removing the block, and allowing sperm to flow freely once again. Each injection is purported to be essentially pain-free, and patients can expect to be off the table and out of the doctor’s office in 15 minutes flat.

Dakle, za tri godine, sponzoruše i sve koje žele djetetom zadržati dečka - bajbaj!
19.11.2014. 16:25
Katarina:
Normalno je da se ljudi sve manje odlucuju za djecu i tko bi normalan radio djecu a da nema mogucnosti da ih hrani i sve sto treba za njih pa nisu to igracke,a covjek sto malo novca ima to naravno koristi da sebe nahrani i da prezivi ...nije zivot da sa sobom gladan copor vuces i da sebi zagorcas zivot pametna osoba dobro razmisli koje korake treba poduzeti i napraviti u zivotu a da se ne zezne.
19.11.2014. 21:36
:
@Bocko

Pa ne bih rekao da su kod nas muškarci u štrajku. Bar ne moja generacija. Samo jednog znam koji je u vezi i koji ne želi djecu. Od onih koji nisu također jednog. Od ostalih koji nisu svi žele, ali nemaju s kime. Istina je da sam sreo vrlo mlade ljude koji izražavaju upravo takve stavove. Tako da to možda dođe i kod nas.

Što se tiče nataliteta, tu ste i jedni i drugi u pravu. Bocko je u pravu kad veli da je natalitet počeo drastično opadati upravo u vrijeme najvećega ekonomskoga procvata, a kad kažem najvećega, mislim najvećega u ljudskoj povijesti. No isto je tako istina da se na ionako već mizeran natalitet prikeljila i ova ekonomska kriza - pogledajte samo statistiku za jug Europe i tranzicijske zemlje.

Inače slažem se s Bockocim projekcijama da će se vrlo brzo natalitet u Hrvatskoj spustiti oko 1. Trebamo samo pričekati još jedno 5, 6 godina da dođe na naplatu.
19.11.2014. 22:23
Bocko:
@Provokator

Više je faktora zašto se 'štrajk muškaraca' još ne osjeća kod nas.
Mi ipak jesmo tradicionalističko društvo,
Tradicionalisti su po definiciji Bijeli Vitezovi, i kao takvi isto neprijatelji pokreta za prava muškaraca.
Oni isto kao i feministice posramljuju muškarce, ali na malo drugačiji način. Ali učinak je isti - tjeraju ih u ropstvo i služenje ženama kroz brak i tradicionalnu kavalirštinu prema ženama.
Kad je u pitanju obiteljsko nasilje, muškarci vjernici u crkvenim brakovima nisu ništa manje izloženi nasilju svojih žena. Štoviše, u takvim odnosima izrazito je povećana prisutnost pasivne agresije od strane žena prema muževima.

I mislim da će kod nas promjena biti intenzivnija i vidljiva kad nastupi.
A to će se kod nas poklopiti sa dostupnošću nove kontracepcije za muškarce - Vasalgelom.

Mislim da mnogi u svijetu ne razumiju koje će promjene donijeti ta nova kontracepcija.
Prvo, ženama će oduzeti mogućnot da kontroliraju nuškarce kroz zaćeće.
Danas mnogi žive u neobaveznim vezama. Mnogi muškarci i žene čak i ne smatraju takve veze stalnima. Ali ako žena odluči da želi zadržati svog partnera, sve što treba učiniti je lagati mu da koristi kontracepciju i zatrudniti. Neke čak zatrudne sa drugima, ili se istovremeno seksaju sa više muškaraca. Naravno, i muškarci sa ženama , da budemo iskreni. Nema tu neke razlike.
Ali žene su te koje imaju moć.

Ali, što kad muškarac bude imao mogućnost trajne kontracepcije, za koju njegova partnerica i ne mora znati?
Neće više biti - ah dragi, zatrudnila sam, pilula nije djelovala. Moraš me ženiti. A neće mu više moći uvaljati ni tuđe dijete. Neće smjeti riskirati - žene , motat ćete se naučiti biti vjerne! Sorry.
I ne samo to.
Pripremite se za klečanje i prošnju - jer ćete sada vi morati isprositi dečka da vas ženi, nećete ga dovući pred oltar sa trudničkim trbuhom.

A zaboravite i ples mržnje za Valentinovo. Lijepo ćete dečkima organizirati večeru i prood za taj dan. A koja bude zaplesala 'protiv nasilja nad ženama' taj dan - dobila bu košaricu od pravih muškaraca.
Za utjehu, ostaju vam mangine. Dok se i zadnji ne opameti.
20.11.2014. 08:28

Stup srama

Iz drugih medija

AEM