Nakon što smo u siječnju ove godine bili svjedokinjama/icima kukavnog povlačenja plakata za kazališnu predstavu Fine mrtve djevojke zbog, kako je to ravnatelj kazališta Gavella Darko Stazić objasnio – ‘neviđenog pritiska’, slični postupci napada na umjetnost i ne samo na umjetnost, pojavljuju se i u susjednom Novom Sadu.
Tamošnji je direktor Kulturnog centra Novog Sada, Andrej Fajgelj cenzurirao djelo studentice Akademije umjetnosti Danijele Tasić. Uklonjena slika prikazuje razapetu ljudsku figuru bez lica koja u rukama drži novčanice. Dok umjetnici/e kažu da je izložba cenzurirana, Kulturni centar tvrdi da je u pitanju ‘uređivanje’ postavke pa je izložba radova studenata i studentica diplomskog studija Akademije umjetnosti u Novom Sadu umjesto otvaranja – doživjela zatvaranje.
{slika}
Fajgelj se uglavnom brani s pojmom ‘uređivanja’ izložbe po svom ukusu uklonivši jednu sliku te na društvenim mrežama navodi da nije reč o cenzuri.
“Odluka je bila teška, ali odlučio sam da zaštitim obične ljude, koji u umjetničkom djelu ipak vide i ono očigledno, ‘Isusa koji grabi pare’. Odlučio sam ne dozvoliti rizik da većina građana/ki bude uvrijeđena i obespravljena i da još mora da plati za to. Jer ta ista većina, koja se izjašnjava da vjeruje u Isusa, glavni je izvor financija Kulturnog centra”, kukavički je opravdao svoju odluku Fajgelj.
Novosadski intelektualci i intelektualke, građani i građanke, aktivisti i aktivistkinje nevladinog sektora pozvali su na bojkot Kulturnog centra Novog Sada uz poruku kako ne pristaju na zabrane i cenzuru kulturnih i aktivističkih događaja.
“Revoltiran sam sadašnjim i današnjim stanjem u našoj zemlji”, objašnjava jedan mladi Novosađanin svoju odluku o priključenju akciji. Dvije su ključne poruke: bojkot i otpor. Isto su poručili umjetnici i umjetnice, intelektualci i intelektualke te građani i građanke koji/e su sudjelovali na tribini Građanski otpor kampanji straha.
Brojni Novosađani i Novosađanke pokrenuli/e su Novosadsko ubrojčavanje, aludirajući na nedavni konkurs KCNS kada je riječ digitalizacija ‘posrbljena’ riječju ubrojčavanje. Novosađani/ke se masovno fotografiraju ispred ove ustanove, s novčanicama u raširenim rukama. Novosadskom ubrojčavanju se na društvenim mrežama zasad pridružilo više od 2,800 Novosađana i Novosađanki, a skoro isto toliko ih je potpisalo i internet peticiju za smjenu Fajgelja. Građani i građanke su pozvani da pošalju svoje fotografije ‘raspeća’ kojim se ‘u svim vidovima modernog ropstva razapinju između novca i vrijednosti, samoobmane i istine, cenzure i slobode’.
Jedna od pokretačica Novosadskog ubrojčavanja je i članica Žena sa Interneta Cyber Wanderlust, nezavisna blogerica, net-art umjetnica i cyber aktivistkinja.
“Razlozi zbog kojih sam ušla u ovu priču i pokrenula Facebook kampanju s Tatjanom i Rajkom na stranici Novosadsko Ubrojčavanje su razni, ali mene su osobno pogodile zloupotrebe pozicije moći, pa tek onda cenzura. Direktor KCNS Andrej Fajgelj protiuzakonito je i prekoračujući ovlasti koja ima u okviru ove gradske ustanove kulture, fotografirao ‘sporno’ djelo Danijele Tasić, i bez njene dozvole tu fotografiju objavio na svojoj Facebook stranici. Rad je cenzuriran i prije ‘objavljivanja’, jer nikad nigdje ranije nije bio izložen”, objasnila je.
Cyber dodaje da je na ovaj način ‘Fajgelj umjetnicu i njezin rad izložio ocjenama javnosti, koja sada o radu sudi na osnovu fotografije neizloženog rada i njegovog sugeriranja o tome šta bi rad trebao značiti te je pokretajući ovu medijsku kampanju sa svog Facebook naloga (odakle su mediji prenosili vijest velikom brzinom) protiv rada i umjetnice ugrozio i njenu sigurnost i karijeru’. Za Cyber, ovo je još jedan u nizu primjera kako ljudi u pozicijama moći vrlo često tu istu moć zloupotrebe ne brinući pritom o životu pojedinke koja prolazi kroz svojevrsni medijski linč.
“Pobuna je ovdje zbog cenzure, ali i zbog zloupotrebe moći, jer želimo da čovjek koji je višestruko nekompetentan za tu poziciju i koji krši zakon ode iz te državne ustanove”, zaključuje.
Podrška stiže sa svih strana, od ljudi u regiji, ali i iz svijeta. Nekoliko pojedinaca je okazalo svoju suradnju sa KCNS, a do sada su bojkot ove ustanove podržali i Udruzenje likovnih umjetnika Vojvodine (ULUV), Muzej Suvremene Umjetnosti Vojvodine, Crna Kuća 13 iz Novog Sada, Festival Slobodna Zona i mnogi/e drugi/e.
{slika}
Ovo je samo nastavak na seriju zabrana u Novom Sadu koja je započeta onemogućavanjem rada Društvenog centra. Nakon toga je napadnut kafić Culture Exchange koji je u vlasništvu stranaca pod optužbom da pripadaju ‘opasnoj vjerskoj sekti’. Nije dobro prošao ni studentski festival Kampus fest koji je bio trn u oku Pravnom fakultetu.
U cijelom slučaju zastrašuje tišina i to da slučaj cenzure nisu komentarali ni gradonačelnik Miloš Vučević, kao ni Milanka Brkić, članica Gradskog vijeća zadužena za kulturu.