Sa stavom

Pravo na silovanje

Povuci-potegni oko novoga afganistanskog zakona o obitelji samo se na prvi pogled tiče ‘tamo nekih’, da ne reknemo: divljaka.

Reklo bi se da se sve svodi na odnos snaga: da Kharzai prihvaća zakon koji dopušta silovanje u braku zato da bi osigurao većinu na skorim demokratskim izborima, ali popušta kad ga prozove Obama, o kojemu mu vlast ovisi možda i više nego o biračima. Demokracija danas ipak nije samo ono što narod izglasa većinom glasova. Narod ima pravo izglasati što hoće – ali samo ako time ne krši osnovna ljudska ili skupna (poglavito manjinska) prava. Dakako, i oko opsega tih prava postoje prijepori i svađe. Religije prisvajaju sebi utvrđivanje nekih od tih prava, tvrdeći da su “Božja” ili naprosto “prirodna” i stoga, kažu, građanin – poput Antigone – mora odreći poslušnost državi ako ih ona ne poštuje.

Organizirano ljudsko društvo utvrđuje ta prava laičkim instrumentima, rezolucijama odnosno konvencijama koje utvrđuju svjetske organizacije, ponajprije Ujedinjeni narodi. Zaboravljamo možda da je ono što danas s pravom zovemo silovanjem u braku još prije pedesetak godina i u nas bilo obuhvaćeno konceptom “bračnih dužnosti” i da je nerijetki kršćanski muž svoje “pravo” ostvarivao, ako zatreba, i ćuškama ili težim batinama.

Već sam bio momak kada su tek nešto stariji ozbiljno i uvjereno objašnjavali kako se oni ne daju “zafrkavati” i pljuskama rješavaju ako se cura nećka pošto je maženje već počelo. Oni iskreno nisu znali da je to silovanje – što govori i o našemu tadašnjem odgoju, i građanskome, i vjerskome, i obiteljskome.

Nije nam Afganistan tako daleko kako se čini.

A nije ni demokracija metoda bez mane – ali ostale su se pokazale gorima.

Uostalom, u demokraciji postoji i moć javnog mnijenja, koje se širi medijima. I neke od konvencija daju novinstvu pravo stalnog preispitivanja odluka vlasti. Kritika Kharzaijeva zakona počela je iz novinstva, ono je i Obamu navelo na intervenciju.

Eto, i mi u medijima možemo služiti dobru i boljitku – ali samo dok tjeramo druge da razmišljaju i prosuđuju i dok se ne umislimo da smo bilo suci, bilo vođe.