Kao strastvena gledateljica serija različitih žanrova, sklona sam naširoko raspravljati i analizirati ono što gledam, a nerijetko u epizodama pojedinih serija pronalazim i prepoznajem fragmente vlastitog života i tema koje su mi bliske, identificirajući se s različitim junacima i junakinjama i njihovim pričama. Ta je identifikacija vjerojatno dosegnula vrhunac u seriji Scandal, u posljednjoj epizodi “Baby, It’s Cold Outside“. Spomenuta je epizoda hrabro, otvoreno i iskreno usmjerila svjetla reflektora na pitanja koja su mi kao ženi i feministkinji od izuzetne važnosti – reproduktivna prava i zdravlje žena. I nije to mogla napraviti na bolji način.
U fokusu epizode su tri junakinje, od kojih svaka donosi svoju priču – glavna protagonistica serije Olivia Pope (Kerry Washington), bivša prva dama i trenutna senatorica Mellie Grant (Bellamy Young) i potpredsjednica SAD-a Susan Ross (Artemis Pebdani). Čitava se radnja epizode zasniva na temeljnom reproduktivnom pravu žena – pravu na pobačaj – koje navedene junakinje donose kroz osobne borbe i pokušaje za očuvanjem prava na samostalno odlučivanje o vlastitom tijelu. U fokusu epizode je republikanska (!) senatorica Mellie Grant koja 16 sati drži govor u američkom Senatu kako bi opstruirala donošenje odluke (eng. filibuster) o prekidanju financiranja Planned Parenthooda, najveće američke neprofitne organizacije koja brine o reproduktivnom zdravlju, u čemu, na kraju epizode, i uspijeva. Svoj čin objašnjava riječima: “I’m sorry I had to resort to theatrics to protect what should be basic human rights”. U tome joj pomogne potpredsjednica SAD-a, Susan Ross, koja ulazi u Senat i postavlja pitanje koje Mellie omogućuje da na trenutak odmori od višesatnog govora. Pravila ove parlamentarne procedure zahtijevaju uspravno stajanje tijekom trajanja opstruiranja, ne dopuštaju konzumaciju vode ili hrane, odlazak na toalet niti skretanje s teme. Aluzija na stvarnu političku situaciju u Americi je i više nego jasna svima koji/e imalo prate borbu oko reproduktivnih prava na američkom tlu: Mellie Grant je ovdje simbol teksaške senatorice Wendy Davis, koja je 2013. godine napravila istu stvar kako bi zaustavila donošenje zakona kojim bi se zatvorilo 37 od 42 klinike za prekid trudnoće u Teksasu. Prilikom opstruiranja prijedloga zakona, Grant navodi podatke o financijskim izdavanjima za čitav niz bizarnih stvari koje se financiraju iz američkog proračuna, pri čemu se ne radi o izmišljenim, već stvarnim troškovima, čime se pozornost htjela usmjeriti na apsurdnost situacije u kojoj se zdravlje žena na ljestvici prioriteta nalazi niže od, primjerice, stipendije za kraljicu lubenica u Alabami.
{slika}
Fokus na borbu oko financiranja Planned Parenthooda trenutno je vrlo aktualna tema u Americi, gdje se konzervativni političari i političarke grčevito bore kako bi onemogućili ostvarivanje temeljnih prava žena, u čemu im svesrdno pomažu brojne anti-choice skupine i organizacije, koristeći se pritom lažima i vlastitim izokrenutim tumačenjem činjenica. Kako anti-choice propaganda može vrlo brzo eskalirati u ekstremno nasilje imali/e smo prilike vidjeti na primjeru nedavnih napada na kliniku Planned Parenthooda u Colorado Springsu, u kojima su tri osobe poginule, što anti-choice ekipu nije spriječilo da slavi taj zločin kao borbu za nerođeni život. Tematiziranje ovog pitanja nakon emitiranja epizode oduševljeno je podržala i predsjednica Planned Parenthooda Cecile Richards: “Milijuni su ljudi koji gledaju Scandal večeras saznali da su naša prava na reproduktivnu zdravstvenu zaštitu ugrožena. Shonda Rhimes, koja se nikada ne boji pristupiti kontroverznim pitanjima, iskoristila je ovu platformu kako bi pokazala svijetu da bi milijuni ljudi patili kada bi Planned Parenthood izgubio financijsku potporu za savjetovanje o kontracepciji, testiranje na spolno prenosive bolesti, testiranje na rak, pristup sigurnom i legalnom pobačaju”.
Druga tema kojom se bavi prvi dio pete sezone serije zauzima daleko manje vremena u epizodi u usporedbi sa spomenutim opstruiranjem prijedloga zakona, ali je isto tako dobila daleko više pozornosti i podigla neizmjerno više prašine. Radi se o sceni koju u televizijskim serijama dosada nismo imali/e prilike vidjeti prečesto – sceni pobačaja. Na prekid trudnoće odlučuje se glavna junakinja serije, koju maestralno utjelovljuje glumica Kerry Washington, što se s pravom može smatrati jednim od nezaboravnih i ključnih trenutaka u povijesti američke televizije i popularne kulture općenito. Ono što ovaj moment izdvaja od adresiranja pitanja pobačaja u nekim drugim serijama jesu dvije važne razlike: prikaz procedure prekida trudnoće i sam razlog za odluku o pobačaju. Ako se u serijama uopće potegne problematika prekida trudnoće, ona se obično ograničava na scene žena koje ili čekaju u klinikama za pobačaj ili ih se prikazuje nakon same procedure. Revolucionarno u primjeru Scandala jest činjenica da Oliviu vidimo na operacijskom stolu kako zapravo prolazi samu proceduru.
{slika}
Iako scena traje svega minutu, odašilje snažnu poruku o tome što pobačaj zapravo jest – medicinska procedura, koju nije potrebno niti prihvatljivo demonizirati, a još manje osuđivati žene koje za sebe donesu takvu odluku. Druga točka razlike jest razlog zbog kojeg se Olivia odlučuje za prekid trudnoće. Većina priča o pobačaju u televizijskim serijama uključuje uglavnom djevojke i mlade žene koje nisu spremne i/ili financijski sposobne brinuti za dijete. Primjer toga jest uloga mlade djevojke Becky u seriji Friday Night Lights, koja se odlučuje na pobačaj jer ni na koji način nije sposobna brinuti o djetetu. Međutim, to ovdje nije slučaj – Olivia je žena na poziciji moći, koja nije u situaciji da treba brinuti o resursima potrebnima za brigu o novorođenom djetetu. Unatoč tome, ona se odlučuje na pobačaj – ne zato što ne bi mogla izdržati teret kojeg rođenje djeteta donosi sa sobom, već zato što je njena odluka da dijete ne želi. Publika prije same scene ni na koji način ne dobije naznaku što će se dogoditi, dapače, ni ne zna da je Olivia trudna. Nije jasno je li se borila s donošenjem spomenute odluke jer to nije niti poanta. Poanta je da je imala pravo izbora i da je izabrala ono što je za nju samu najbolje. Upravo tim činom, Shonda Rhimes ne samo da mijenja način na koji se pobačaj problematizira u televizijskim serijama, već pokazuje da je odluka o prekidu trudnoće samo i isključivo – ženina, bez obzira na njene razloge.
Na tako velikom doprinosu pitanju reproduktivnih prava i feminizmu općenito u popularnoj kulturi možemo biti zahvalni/e producentici serije, Shondi Rhimes. Ovo zasigurno nije prvi put da Rhimes eksplicitno uvodi temu feminizma u svoje serije. Osim Scandala, Rhimes je kreatorica, između ostalih, i serije Grey’s Anatomy koja već dugi niz godina donosi feminizam na male ekrane kroz kompleksne i razrađene ženske likove i njihove priče kojima se dotiče različitih problema s kojima se žene susreću u svakodnevnom životu. Pitanje reproduktivnih prava dotaknula je upravo u spomenutoj seriji još 2005. godine, kada je zamislila da bi jedna od junakinja, liječnica Cristina Yang, mogla pobaciti. No, televizijska kuća joj tada to nije dopustila, smatrajući temu “previše kontroverznom”. Rhimes ipak provodi svoju ideju šest godina kasnije kada Cristina odlazi na prekid trudnoće iz istih razloga kao Olivia danas – nije htjela biti majka. Osim reproduktivnih prava, Rhimes se bavi i nizom drugih feminističkih pitanja, gdje posebnu pozornost posvećuje vidljivosti marginaliziranih društvenih skupina, osobito crnkinjama, koje zauzimaju važne uloge u radnji priče. Tako se jedan od povijesnih trenutaka serije dogodio se u posljednjoj sezoni Grey’s Anatomyja u epizodi “I Choose You“, gdje liječnica Miranda Bailey održi kratak, ali vrlo efektan monolog:
{slika}
“I do and don’t ever suggest to me that I do not stand in sisterhood with other women in this hospital. You’ve never been 4’11” tall and overlooked and call “girl” by your male colleagues. You don’t know. I am woman. Hear me roar. And this is what a feminist looks like, sir.”
Također, na divan način prikazuje snažne žene koje su snažne zbog sebe samih, ne zato što su same sebi dovoljne, već zato što se, uz ostale osobe u svojim životima, znaju osloniti i na sebe. Kroz odnos Meredith i Cristine u Grey’s Anatomy pokazuje pravi smisao prijateljstva, ženske solidarnosti i potpore, dodjeljivanjem visokih pozicija upravo ženama upozorava da su jednako sposobne kao i njihovi muški kolege, inteligentnim dijalozima između žena daje im glas kojeg su im mediji i popularna kultura predugo oduzimali, a isto radi i s LGBT zajednicom. Za svoje je doprinose televiziji Rhimes ove godine i nagrađena na Global Women’s Rights Awards, u organizaciji Feminist Majority Foundationa, a nominirana je i za Celebrity Feminist of the Year.
Serije koje dolaze iz pera Shonde Rhimes nisu feminističke utopije u kojima se ne događa ništa problematično, no njen utjecaj na trenutno televizijsko okruženje, kojem je dala neizmjeran doprinos jedinstvenim načinom prikazivanja snažnih, kompleksnih ženskih likova, jest neporeciv. U njenim rukama, ženama je jednostavno dopušteno više nego što je to ikada prije bio slučaj. Njeni likovi nisu savršeni, ali su potpuni i cjeloviti, što je feministička poruka samo po sebi.