Internetski memovi nisu poznati zbog svoje ljepote. Obično se sastoje od grubo fotošopiranih slika i teksta, a zanimljivi su zato što su smiješni i jer se s njima možemo poistovjetiti.
No pored tradicionalnih memova, pri pretraživanju Instagrama može se primijetiti mnoštvo novih umjetnica koje iznova osvajaju taj medij.
Rad ovih umjetnica uglavnom se odnosi na crtež, što ga čini nemjerljivo osobnijim. To je osobito važno kada se u obzir uzmu teme koje obrađuju. Neke od tih tema su feminizam, seksualno nasilje, gubitci, mentalno zdravlje, invaliditet, te što znači identificirati se kao žena u 2016. godini.
Mashable je s nekoliko umjetnica razgovarao o njihovu radu i prihvaćenosti na Instagramu.
1. Mari Andrew (@bymariandrew)
“Počela sam ilustrirati kako bih stekla kontrolu nad dijelovima svog života koji nisu tako sjajni”, napisala je u e-mailu Mari Andrew, umjetnica iz Washingtona
U dvije godine, otkako je otvorila Instagram profil, Andrew je prikupila više od 200.000 sljedbenika/ca. Počela je crtati tek kao dvadesetdevetogodišnjakinja, bez ikakve formalne edukacije.
“Ljudi me ponekad pitaju kako postati ‘umjetnicom’. To mi je pitanje smiješno jer se uopće ne osjećam kao umjetnica. Jednostavno radim ono što volim i to objavljujem na društvenoj mreži”, rekla je.
Iako joj to nije bila prvobitna namjera, mnoge od njezinih šarenih objava odnose se na seksizam.
“Ta mi tema dolazi prirodno jer ga, kao i svaka žena, doživljavam svakodnevno”, izjavila je Andrew.
Njezini postovi na brutalno iskren način pokazuju kako u stvarnosti izgleda svakodnevica suvremene žene. Radi se o duhovitim prikazima dobro poznatih, pomalo depresivnih, istina.
“Shvatila sam da je ljudima osvježenje vidjeti stvarno sirov posao”, govori.
Njezini nježni likovi i razigrani, svježi tekstovi prenose jedno jednostavno obećanje, koje glasi – “niste same”.
2. BIG SIS (@bigsis666)
Rad ove 26-godišnje umjetnice iz Toronta istovremeno izazivaju smijeh i bolnu grimasu.
Anonimna umjetnica BIG SIS predstavlja se isključivo na Instagramu i bavi se najdubljim dijelovima ženskog iskustva – temama poput ljubomore, nemogućih standarda ljepote koje društvo nameće, masturbacije i snalaženja u kompliciranim ljubavnim odnosima u svijetu Tindera i sličnih aplikacija.
U kratkim stripovima koji se uglavnom sastoje od jednog kadra, bez trunke srama prikazuje nesigurnosti koje mnoge žene teško priznaju i sebi samima.
Čak i kada nisu fotorealistične, njezine likinje imaju tijela s kojima se stvarne žene mogu poistovjetiti. BIG SIS oko svojih likinja stvara kompleksan svijet i ne nudi brza i jednostavna rješenja teških problema.
Umjesto toga, prikazuje ženska iskustva onakvima kakva doista jesu. Politički komentar u njezinu radu suptilan je i neizrečen, ali prisutan. Njezini stripovi služe nam i kao podsjetnik, istovremeno utješan i zastrašujuć, da su mnogi od apsurdnih izazova kojima su žene izložene – u stvari posve uobičajeni.
“Uvijek sam se zapravo rado vraćala na temu srama, nastojeći ga raskrinkati. Nadam se da postaje sve slabiji što više govorimo o njemu. Čini mi se da je upravo sram osnova osjećaja koji me paraliziraju, no znam da u tome nisam sama “, izjavila je BIG SIS za Mashable.
Ova je umjetnica također izradila internetski dućan u kojem možete ubosti značke, našivke i stripove s njezinim radovima.
3. Frances Cannon (@frances_cannon)
Frances Cannon umjetnica je iz Melbournea (Australija), koja nam poručuje da je savršeno u redu voljeti svoje tijelo.
Njezini crteži prikazuju žene, često nage, ali prikazane na neseksualiziran način. Umjesto toga, naglasak je na njihovoj jedinstvenoj ljepoti. Njezina vas djela pozivaju da preispitate ideju o tome kako žensko tijelo treba izgledati, osobito u umjetnosti.
“Mnoga nacrtana tijela temelje se na mome vlastitom. Gorivo za moj rad moji su intimni osjećaji”, rekla je Cannon za Mashable.
Misija je ove umjetnice kroz svoj rad slaviti svaku ženu, a odnedavno stvara crteže koji prikazuju žene s invaliditetom: “Nikada prije nisam crtala kolica (zato mi oprostite neke netočnosti) – ali u tome je zapravo problem! Pred par mi je dana rečeno da ne crtam dovoljno raznovrsne ljude, i pomislila sam ‘O, sranje, posve si u pravu!’, stoga evo prvoga od, nadam se, mnogih. Nadam se da ću više surađivati s osobama s invaliditetom i više crtati! Bez obzira na to kako tvoje tijelo izgleda ili što sve može učiniti, ti si vrijedna i lijepa! Osobe s invaliditetom zaslužuju više zastupljenost u medijima. Iako osobno nemam invaliditet, ne želim da se na ovoj stranici itko osjeća nevidljivo. Volim vas sve”.
Uz svoja umjetnička djela, Cannon često posta slike na kojima je i sama, potičući žena da slave vlastiti identitet.
“Dugo mi je trebalo da upoznam svoje tijelo i zaljubim se u njega. Moj rad bilježi taj dugi put”, naglasila je Cannon.
Brojne su se žene toliko poistovjetile s Francesinom umjetnosti, da su si tetovirale njezine crteže. Ova umjetnica također ima online dućan gdje možete kupiti printeve i druge predmete s njezinim radovima.
4. Tara Booth (@tarabooth)
Tara Booth crtačica je stripa iz Philadelphije koja trenutno boravi u Portlandu, Oregon. Vješto prikazuje svakodnevne trenutke onakvima kakvi doista jesu: zajednička iskustva koja svi doživljavamo, poput sparivanja rasparenih čarapa.
Sa ženama koje stvara lako se je poistovjetiti, a njezin rad nastoji zaobilaziti teme uobičajene za strip.
“Iznoseći svoj rad u javnost, pridonosim ženskoj perspektivi unutar umjetnosti kojom dominiraju muškarci Prikazivanje žena u stripu besramno je seksistički i iskrivljeno. Važno mi je povratiti sliku vlastita tijela”, napisala je u e-mailu za Mashable.
Booth je na Instagramu završila slučajno, vidjevši ga neplanirano kao ispušni ventil nakon niza nemilih događaja.
“Dok sam vozila kroz San Francisco, provalili su mi u automobil i ukrali računalo. Bez računala ili skenera morala sam se osloniti na telefon kako bih zabilježila nove radove. Instagram je izvanredno izravan i pristupačan”, rekla je.
Društvena se platforma pokazala osobito učinkovitim kanalom za njezinu umjetnost.
“Šokirana sam pozitivnim reakcijama na crteže. Najvažnije povratne informacije dobivala sam od mladih žena koje su mi se zahvaljivale što sam im pomogla da prebrode teške trenutke”, istaknula je.
Printevi iz ograničene serije mogu se kupiti online.
5. Hilary Fitzgerald Campbell (@cartoonsbyhilary)
Hilary Fitzgerald Campbell umjetnica je iz New Yorka. Inspiriraju je likovi iz stripa Peanuts i Charlie Brown. Svoj je rad započela stvarajući dokumentarne filmove.
“Nastojala sam pronaći svoj glas”, izjavila je za Mashable.
Ono što povezuje njezine filmove i stripove činjenica je da oba medija prikazuju stvarni život. Na Instagramu je počela objavljivati kratke crtane filmove koji prikazuju prekide veza svojih prijateljica i prijatelja. “Ako se tome nasmijemo, možda ćemo se osjećati bolje”, mislila je.
“Znati da i drugi ljudi pate čini nas malo manje usamljenima,” rekla je Campbell.
Uspješnom kampanjom na Kickstarter platformi Campbell je objavila svoju prvu knjigu “Breaking Up Is Hard to Do, But You Could’ve Done Better”. U knjizi su ispripovijedane stvarne, anonimne priče na temu prekida veze, a Campbell ih je ilustrirala.
Kaže da rad na Instagram može predstavljati izazov.
“Ondje sam bila prisiljena ‘uštimati” vlastiti izraz’, rekla je, objašnjavajući da je to samo kronološki prikaz umjetničkog rada. Pronalaženje stila bez ograničenja težak je zadatak.
“Ne bismo smjeli objavljivali umjetnost samo za lajkove”, izjavljuje ova umjetnica.
Hilaryin je rad često jednostavan, ali je živahan i s njim se može poistovjetiti. Njezini su kratki stripovi pošteni i pretaču složene osjećaje u probavljive zalogaje. Umjetnost koju ona stvara moguće je mobitelom poslati prijateljicama u svim onim situacijama kada svoje osjećaje ne možete opisati riječima.
Njezin profil ne prikazuje isključivo ženska iskustva, ali za Campbell, u tome je i poanta.
“Nije sve što radim feminizam. Ali to upravo i jest feminizam – jednostavno radim ono što želim, ali sam sasvim slučajno i žena”, rekla je.
Campbell je u suradnji s drugim umjetnicama ilustrirala Feminist Fight Club, vodič za borbu protiv seksizma na radnom mjestu.
Prevela i prilagodila Silvija Jakovljević