Što zapravo znate o aseksualnosti? (Smijeh?) Dokumentarac Angele Tucker nazvan (A)sexual , prikazan na VoxFeminae Festivalu donosi priču o nekoliko osoba koje se smatraju aseksualnima i koje imaju posve različite životne stilove, a povezuje ih ova “nova” orijentacija. Najpoznatija od tih osoba svakako je David Jay, a dijelove videa koje vam upravo ” linkam“, možete vidjeti i u filmu.
Angela Tucker pratila je protagoniste i njihove dvojbe i nakon dvije godine od snimanja prvoga dijela filma. Kada je aktivist Jay, osnivač AVENA, izrazio određenu sumnju u svoju orijentaciju, u smislu da u hiperseksualiziranome svijetu nitko ne shvaća ozbiljno ljubav i vezu bez seksa te da stoga razmišlja o upuštanju u odnose, upravo se smijeh čuo u kino dvorani. Zašto su ovakvome odnosu prema seksualnosti, potrebne potvrde znanstvenika iz instituta Kinsey? Zašto se aseksualne osobe ne shvaća ozbiljno?
Jay je, za vrijeme filma živio u zajednici u kojoj je bio u vezi koju sam opisuje kao više nego prijateljsku, s više osoba. Bio je dakle, ono što nazivamo poliromantičnom osobom. Aseksualne osobe mogu biti i heteroromantične, poput Elisabeth i Briana, koji se pojavljuju u filmu i na kraju svoju aseksualnu romantičnu ljubav i zajednički život krune brakom; mogu biti homoromantične, biromantične i panromantične, iako na LGBTQ paradi izazivaju podijeljenje reakcije. Tako jedan queer muškarac dobacuje Davidu: “I pity your poor soul!” Već ste vjerojatno shvatili na čijoj su strani moje simpatije. Ovakvi izrazi sažaljenja protkani gađenjem bili su često usmjereni i prema sudionicima queer pokreta, to svi znamo. Označava li pak sveprisutan podsmjeh ono što u danas već klasičnim epopejama o subverziji iz klasičnih pera poput Judith Butler pripisujemo ili smo pripisivali LGBTQ pravima- sposobnost da nas prodrmaju iz dogmatskog drijemeža heteronormativnosi, pa onda možda i seksualne revolucije? U prilog tome govori i pomalo zloban ton poznatoga kolumnista Dana Savagea (“they fight for the right not to do it?”) koji se pojavljuje u filmu. Dobro, dobro, znam da je pojam “heteronormativnost” upravo tekovina LGBTQ pokreta i da u nas ne vlada slobodarska atmosfera kao u Americi. A i pripadnici LGBTQ zajednice sve više izražavaju solidarnost s aseksualnim osobama.
Osobno smatram da je korisno film prikazati na ovim prostorima gdje rituali udvaranja stoje jednom nogom u spomenutoj seksualnoj revoluciji, a drugom negdje daleko u prošlosti. Da ne spominjemo važnost inicijacije kroz obred gubljenja nevinosti kojim se ulazi u svijet “odraslih” i svijet “iskustva”. Pa onda imamo maloljetnice koje misle da ako su u vezi s klipanom od preko dvadeset, da su žene i da ih ne “šora” pubertet. Upoznali ste sigurno bar jedan takav par tijekom odrastanja. I da, smiješno je što i njihovi roditelji misle isto, a opasno što ne nalaze za shodno da ih seksualno educiraju. Neki pak misle da je promiskuitet put do “životnog” iskustva. Smatram da je to smiješno.
Arijadninu nit kroz svu tu zbrku možda mogu pružiti filmovi koje na Youtubeu snima Swank Ivy, aseksualna osoba, koja je također i aromantična, dakle, uopće nema potrebu za vezom s nekom drugom osobom, osim prijateljstava, naravno. Ivy, koja se pojavjuje i u Tuckeričinom filmu, vjeruje u kućanstvo sa samo jednom osobom.
Neke aseksualne osobe probale su seks i nije ih ispunio. Neke nisu i ne žele. Istraživanja kažu da takvih osoba ima otprilike jedan posto u cjelokupnoj populaciji, no smatram da statistike i “biološki” dokazi nisu nepotrebni, ali nisu ni presudni u borbi da se nečiji stil života prihvati. Sklonija bih bila “opravdanju” kroz teorijsku podlogu Kohutove self-psihologije koja seks čini nečim, u najmanju ruku, nevažnim za ispunjenje pojedinca. Ipak, šaljem link na lik i djelo Anthonyja K. Bogaerta koji se kao znanstvenik pojavljuje i u Tuckeričinom dokumentarcu.
I tako, obilježili smo ovim filmom Tjedan svjesnosti o aseksualnosti, koji je doduše ipak ponešto iza nas. Za kraj spomenimo kako su se znanstvenici u filmu izjasnili da je ljudska seksualnost kontinuum, pa tako postoji i siva zona ljudi između aseksualnosti i seksualnosti. I njima je “torta bolja od seksa”, pa će možda uskoro i ulicama Zagreba hodati ljudi s crnim prstenjem ili znakom pikova asa koji predstavlja pojedince poput Swank Ivy.