Moj vlastiti odnos s Lady Gagom najbolje opisuje sama pjevačica: riječ je o ´lošoj romansi´ (Bad Romance). Jednog je trenutka sva u feminizmu, da bi već idućeg feminizam izjednačila s mržnjom prema muškarcima. Katkad se doima premršavom, pre-plavom, prekomercijalnom, a onda izjavi kako spot za pjesmu Bad Romance zapravo prikazuje glazbenu industrija koja žene tretira kao objekte. I tako, s neslužbenom biografijom Lady Gage u ruci krećem u potragu za odgovorom na pitanje: Je li Lady Gaga feministica?
Knjiga Emily Herbert Lady Gaga: Behind the Fame osim dobro poznate priče o Gaginom odrastanju i strogo katoličkom obrazovanju, donosi i nove uvide u njenu umjetničku viziju i poslovne vještine. U svijetu u kojem se većini žena (a i pokojem muškarcu) nameće unaprijed osmišljen zvjezdani imidž, Gaga se izdvaja kao netko tko (barem naizgled) ima potpunu kontrolu nad time kako će se predstaviti publici, i koji će ´lik´ zaigrati u kojem trenutku. Kako doznajemo iz Herbertičine knjige, Gagin kreativni kolektiv (tzv. “Haus of Gaga”) osmišljen je po uzoru na Tvornicu Andya Warhola. Svi/e članove/ice odabire sama Gaga. Zajedno osmišljavaju glazbu, odjeću i nastupe, i vrlo su uspješni u stvaranju uzbudljive i neobične umjetnosti i glazbe za kojom je poludio čitav svijet.
{slika}
Njena umjetnost ujedno je i komentar na rod, seksualnost i ljepotu. U načinu na koji se poigrava vlastitom seksualnošću moguće je prepoznati natruhe Davida Bowiea, Princea i Madonne, no iako pjevačica priznaje da određene sličnosti postoje, inzistira na originalnosti vlastitog izričaja. Namjernim spajanjem izgleda platinaste plavuše s nakaradnim kostimima, poigrava se konvencionalnim pravilima privlačnosti. Većina debata u 2009. vrtjela se oko pitanja je li Gaga zapravo lijepa, te izazivaju li njeni nastupi u ljudima nelagodu. “Nisam sexy u maniri Britney Spears”, kaže pjevačica. “Moje shvaćanje seksualnosti sasvim je drugačije. Ono što želim prikazati kroz svoje nastupe je estetika androginije”. Netko tko odbacuje tradicionalno poimanje ljepote istovremeno može biti seksi – kakve to posljedice ima? Možda širenje našeg poimanja seksualne privlačnosti? Gaga također propovijeda siguran seks i naročito se ponosi velikim brojem queer fanova. “Želim pomoći svojim obožavateljima/icama da se oslobode strahova koji ih sprečavaju da pronađu vlastito mjesto pod suncem”, izjavila je Gaga u razgovoru s Barbarom Walters. Može li išta biti više u duhu feminizma od promoviranja atmosfere prihvaćanja različitosti?
A tu je i razgovor u kojem je progovorila o dvostrukim standardima u glazbenoj industriji: “Da sam tip koji sjedi ovdje s cigarom u ustima, hvata se za jaja i govori o tome kako se bavi glazbom jer voli voziti brze aute i jebati lijepe cure, rekli biste da sam rock zvijezda. Ali budući da sam žena, budući da pjevam o seksu i budući da se bavim pop glazbom, vi ste puni predrasuda i kritika. A ja sam najobičnija rock zvijezda”. No u istom razgovoru stiže i porazna izjava: “Nisam feministica. Ja štujem muškarce, volim muškarce, slavim američku mušku kulturu – pivo, barove, automobile”. Od svih ljudi koji bi mogli zazirati od ´riječi na f´, zašto baš kontroverzna Lady Gaga? Je li doista prestrašena? Ili jednostavno neupućena?
Ponovno mi raste u očima kada u razgovoru za LA Times priznaje da bi se “donekle” mogla nazvati feministicom. Osobno, vjerujem da je u puno većoj mjeri feministica nego što bi to možda željela priznati. Neprestano se naziva snažnom ženom koja je usredotočena na vlastitu karijeru nad kojom ima potpunu kontrolu. U jednom radijskom intervjuu obrušila se na glasine da je hermafrodit: “Mislim da je to reakcija društva na snažne žene”.
Da, Gaga je imala svojih gafova, no činjenica da neprestano radi na sebi i uvijek se vraća s ´pametnijim´ izjavama, svakako joj služi na čast. Za sebe kaže da je “pomalo” feministica – ne mogu se ne zapitati što bi učinila da je spremna potpuno se poistovjetiti s feminizmom. Njena nevjerojatna popularnost, mladenačka energija i otvorenost mogli bi biti idealan poticaj za pokretanje toliko potrebnih društvenih promjena.
Prevela i prilagodila: Nada Kujundžić