Sa stavom

Protagonistice u filmovima

Gdje je ženska verzija ‘Ritma ludila’?

Gdje je ženska verzija ‘Ritma ludila’?

Prije dva tjedna pogledala sam Ritam ludila (Whiplash, 2014.), film koji je zaista dobar kao što obećavaju oduševljene kritike. Ritam ludila napeto je i promišljeno djelo vještog tempa i zapanjujućeg zaključka koje postavlja važna pitanja o ljudskom iskustvu: Što je postignuće? Što nas pokreće? Koliko su važni ljubav i odobravanje? Svakako ga preporučujem. Ali to nije ono što me ponukalo da o njemu pišem. 

Osim sjajne, introspektivne priče koja se bavi univerzalnim ljudskim temama, Ritam ludila krasi još jedna bitna odlika – 99,9% filma čine frajeri. Student glazbe i učitelj glazbe oko kojih je izgrađena priča su frajeri, ostali članovi benda su svi frajeri, glavni sporedni lik, studentov otac, također je frajer. Melissa Benoist u filmu je ukupno cca. 7 minuta, a film se nakon toga posvećuje muškarcima koji se bave velikim, važnim pitanjima. U tome nema ništa loše (a, u kontekstu popularne kinematografije, niti ništa neobično) no to me ipak natjeralo da se zapitam: zašto ne možemo imati više introspektivnih filmova o ljudskom iskustvu u kojem su ti ljudi – žene?

Govoreći iz ženske perspektive, mogu ustvrditi da sam i ja podjednako zainteresirana za velika, egzistencijalna, filozofska i psihološka pitanja kao i muškarci. I ja provodim podjednako mnogo vremena razmišljajući o njima i ona imaju podjednaku važnost u mom životu – no do tog biste zaključka teško došli gledajući filmove. U većini slučajeva, film koji govori o tome kako se Osoba nosi s X-om, ta je osoba muškarac. To je u tolikoj mjeri norma da rijetki slučajevi koji odstupaju od tog pravila doista bodu oči.

Na primjer, Gravitacija (Gravity, 2013.): osim gozbe za vaše 3-D naočale, film nudi i priču o tome kako se Osoba nosi s gubitkom. Neobično je da tu osobu igra Sandra Bullock, koja je k tomu prisutna u većini kadrova, hrvajući se s univerzalnim ljudskim problemima kao što su žalovanje i pronalaženje volje za životom nakon proživljene traume. Dio kritike tvrdio je da bi film bio bolji da se fokusirao samo na pokušaje popravljanja svemirske letjelice, bez da taj proces pretvara u metaforu za situaciju u kojoj se nalazi lik Sandre Bullock koji se pokušava pomiriti s gubitkom djeteta. No upravo je priča o gubitku i tuzi ono što priječi Gravitaciji da bude akcijski film s junakinjom u glavnoj ulozi (što je već samo po sebi rijetkost), pretvarajući ju u introspektivni film o ljudskom iskustvu s protagonisticom u središtu radnje – što je možda i najrjeđi filmski žanr.

Ovisno o tome koji tip filma analizirate, samo oko 1523% financijski najuspješnijih filmova orijentirani su na ženske likove, unatoč tome što je polovica populacije ženskog roda. Kladim se da bi, kada bismo se fokusirali na postotak protagonistica u introspektivnim filmovima o ljudskom iskustvu, gore navedene brojke bile još niže. Postoje akcijske i romantične junakinje, a od nedavno žene preuzimaju i glavnu riječ i u vulgarnim i/ili tzv. buddy komedijama kao što su Djeveruše (Bridesmaids, 2011.) ili Specijalne agentice (The Heat, 2013.). Ponekad, primjerice u filmu Na putu do zvijezda (Pitch Perfect, 2012.) nailazimo i na “prosječnu djevojkuˮ s kojom bi se publika trebala identificirati. Ipak, ženski likovi koji predstavljaju čovječanstvo učestali su kao i jednorozi u svijetu u kojem su već i konji na rubu izumiranja.

Analiza hollywoodskih filmova iz 2012. godine pokazuje da se niti jedan od filmova s ženskim likom u glavnoj ulozi – uz izuzetak Meride Hrabre (Brave), animiranog filma koji propitkuje postojanje različitih modela ženskosti – ne bavi pretjerano dubokim pitanjima. S druge strane, ta ista godina donijela nam je filmove kao što su Atlas oblaka (Cloud Atlas), Pijev život (Life of Pi) i ParaNorman, priče fokusirane na muške likove s različitim razinama introspekcije, usmjerene na pitanja povijesti i ljudskih spona, vjere, sposobnosti razvijanja brige za druge te suosjećanja u situacijama kada smo suočeni sa strahom. Filmovi s junakinjama obuhvaćeni analizom uključuju nekoliko horor filmova, jedan od filmova iz Sumrak sage, Igre gladi (Hunger Games; dobar film, ali ne pretjerano dubokouman) i što god bi već Snjeguljica i lovac (Snow White and the Huntsman) trebalo predstavljati. Surfanje Internetom u potrazi za popisima egzistencijalnih filmova ili filmova o specifično ljudskom iskustvu rezultirat će popisima filmova o frajerima. Nije da dubokoumni, introspektivni filmovi s protagonisticama ne postoje, ali su vrlo rijetki.

Hrvati se s filmom Melankolija (Melancholia, 2011.) jednako je “zabavnoˮ kao i hrvati se s depresijom, no riječ je o introspektivnom filmu o osobi suočenoj s Velikim Pitanjima vezanim uz depresivni realizam i pesimizam. Slično tomu, Crni labud (Black Swan, 2010.) (donekle) je film o osobi suočenoj s pitanjima identiteta i mračne strane vlastite osobnosti. Le fabuleux destin d’Amélie Poulain ili jednostavno Amélie (2001.) introspektivna je priča o osobi koja se bori sa sramežljivošću i uči riskirati. Film funkcionira barem jednako dobro kao i Tajni život Waltera Mittyja (The Secret Life of Walter Mitty, 2013.), koji zapravo govori o istim stvarima, s tom razlikom što je u središtu priče muški lik. Postoje, dakle, introspektivni filmovi o ljudskom iskustvu koji se fokusiraju na ženske likove. No zašto su takve priče u pravilu ipak “muškeˮ?

Moguće objašnjenje jest to da su većina scenarista, redatelja i producenata muškoga roda te kao takvi skloniji kreiranju muških likova – to su naprosto iskustva i perspektive koja su im najbliža. Pošteno. Iako su i Gravitaciju i Melankoliju i Amélie napisali/režirali muškarci, sasvim je razumljivo da su pripovjedač(ic)e skloniji pričama o likovima s kojima dijele rod, rasu, etničku pripadnost i seksualnu orijentaciju. U određenim slučajevima odluka da se govori u ime osoba s drugačijim životnim iskustvima čak može djelovati arogantno. Zbog toga je važno kreirati prostor za priče ljudi koji su ranije bili slabo zastupljeni u medijima.

Drugo moguće objašnjenje vezano je uz pitanje: “Zašto je to uopće važno?ˮ te tendenciju medija da “muškoˮ prikazuju kao normu, a “ženskoˮ kao varijaciju “muškogaˮ. Vjerojatno je svima koji/e ovo čitaju jasno da živimo u kulturi u kojoj se pojam “osobaˮ u pravilu odnosi na muškarca, u kulturi u kojoj biti ženom znači imati poseban, obilježen status i razlikovati se od onoga što je normalno/prosječno/neutralno. I muškarci i žene u tolikoj su mjeri navikli na to da je muškarac prototip čovjeka da dolazi do stvaranja samoperpetuirajućeg ciklusa u kojem scenaristi neprestano posežu za riječju “muškaracˮ kada zapravo žele reći “osobaˮ, a uporno predstavljanje “osobeˮ kao “muškarcaˮ na filmu dodatno podržava i promovira ovu predrasudu. Živa istina: ja sam žena, bavim se pisanjem i ukoliko se ne zaustavim i promislim o onome što pišem, sklonija sam pisati o muškim likovima kada želim reći da se nešto dogodilo nekoj osobi. To se događa potpuno nenamjerno stoga je vrlo važno osvijestiti ove i slične obrasce razmišljanja. Introspektivni filmovi o ljudskom iskustvu u pravilu govore o Osobi, a ne pojedincu kojeg krase specifične osobine; moguće je da na mjesto te Osobe dolaze muškarci naprosto zato što nitko o tome previše ne razmišlja.

Treće moguće objašnjenje (koje me i najviše žalosti) jest to da postoji pretpostavka da žene jednostavno nisu zainteresirane, a možda niti sposobne ponuditi odgovore na filozofska pitanja. Ovome u prilog ide i žalosni trend da se glumcima postavljaju pitanja o problemima kojima se bave filmovi u kojima glume, dok glumice moraju odgovarati na pitanja o njihovim tijelima i odjeći.

Na sreću, rješenje je isto bez obzira na to koje je od ponuđenih objašnjenje točno: treba stvoriti ravnotežu snimajući više filmova kao što su Gravitacija, Melankolija i Amélie koji govore o ljudima koji se bave općeljudskim problemima i u kojima su ti ljudi žene. Kao što Matthew McConaughey može glumiti i u filmu koji se bavi maskulinitetom (Mud, 2012.) i u filmu koji postavlja apstraktna pitanja o ljudskom altruizmu (Interstellar, 2014.), tako bi i glumice trebale moći glumiti i u filmovima koji govore o specifično ženskom iskustvu i u filmovima o ljudima općenito, jer predstavljaju i jedne i druge.

I gdje je onda ženska verzija Ritma ludila? 50 godina u budućnosti, kada bi riječ “osobaˮ mogla postati i oznakom za “ženuˮ. 

Prevela i prilagodila Nada Kujundžić