Dosta je s bijelim strejt junacima s četvrtastim čeljustima! Od “The Power” do “The Handmaid’s Tale”, znanstveno–fantastične priče o ženama konačno dolaze na mainstream ekrane.
Sjajan SF roman “The Power” autorice Naomi Alderman pravedno je prošli tjedan osvojio nagradu Bailey u kategoriji ženske fikcije. Iako je nagrada zaslužena, nisam očekivala da će je ta knjiga i dobiti.
Nezaustavljiv porast autorica i feminističkih tema u SF žanru uznemiruje dvije vrste uštogljenih tradicionalista: seksiste i književne snobove. Njihovo inzistiranje da su samo određene vrste umjetnosti istinski dobre dovodi do toga da propuštaju neke sjajne knjige. Uvijek je čudno upoznati ljude koji su čitali Roberta Heinleina i Isaaca Asimova, ali nisu čitali Ursulu K. Le Guin i Octaviu Butler. Ili obožavatelje moderne književnosti koji štuju Bena Lernera, ali nisu nikad čuli za Lidiu Yuknavitch, što je šteta jer ograničavajući se samo na ono što smatraju poznatim, propuštaju priče koje bi im mogle promijeniti život.
Upravo sad kad je pravi svijet ostao bez ideja kako urediti budućnost, ženske znanstveno–fantastične vizije budućnosti potrebnije su no ikad. Htjele/i vi to ili ne, zamišljanje alternativnih svjetova je politički čin, i zbog nekog razloga, žene i ne bijeli ljudi imaju naročitu sposobnost za stvaranje fiktivnih svjetova koji su inovativni i uvjerljivi. Ipak, nije to ništa novo. Spisateljice su generacijama stvarale priče o tome kako bi budućnost mogla izgledati, od mračnih distopija do neobičnih svemirskih epova te nadrealističkih istraživanja spola i društvene moći.
Većina najboljih autora znanstveno–fantastičnog žanra imaju beskrajnu sposobnost izmisliti revolucionarne svemirske borbe i neobične tehnologije, ali mašta im postaje limitirana kada se radi o društvima koja nemaju bijele strejt muškarce na vrhu.
Osvajajući najveće nagrade SF žanra posljednjih godina, žene, queer ljudi i ne bijeli ljudi uznemirile/i su stare sijede čuvare žanra. Mainstream kritičari su, također, prestrašeni što je njihov udoban, predvidljiv svijet odjednom pun znanstveno–fantastičnih autorica. Književni intelektualci ne žele štrebere na svojim zabavama, a štreberi ne žele cure na svojim zabavama, i zato autorice poput Alderman, N. K. Jemisin, Ann Leckie i Charlie Jane Anders stvaraju originalna i uzbudljiva dijela. Što god napravile, tradicionalisti će se podsmjehivati i zanovijetati – tako da mogu biti čudne i predivne koliko one to žele.
Dosad, autorice i feministička znanstvena fantastika nisu imale publiku i priznanje koje zaslužuju. Njihova dijela rijetko su adaptirana za film ili televiziju, dok je Hollywood prepun sličnih priča o junacima s četvrtastim čeljustima koji vode rat po svemiru. Video streaming platforma Hulu riskirala je adaptacijom kultnog klasika Margarete Atwood “The Handmaid’s Tale”, priče o Americi u bliskoj budućnosti gdje vladaju ženomrzački kršćanski fanatici opsjednuti kontrolom nad ženskim tijelima. Serija je bogata i vjerna adaptacija knjige koja se danas čini neopisivo proročanskom. Serija je snimljena prije američkih predsjedničkih izbora, a knjiga je pisana u vrijeme kada je Donald Trump još bio lukavi biznismen u Manhattanu.
Upravo u vrijeme kada ih trebamo najviše, priče o ženama koje mijenjaju svijet pronalaze svoju široku i entuzijastičnu publiku putem filmova, televizije i knjiga, od “The Handmaid’s Tale” do ljetnog filmskog hita “Wonder Woman” i naravno “The Power”. Alderman je umjetnica na vrhuncu svoje karijere koja je radila u različitim žanrovima, od njenog prvog romana “Disobedience” nagrađenog nagradom Orange, u kojem mlada žena napušta ortodoksno židovstvo, pa do pokretanja interaktivne igre “Zombies, Run!”.
Knjiga “The Power” ima jednostavan koncept – što bi se dogodilo kad bi djevojke i žene odjednom postale fizički snažnije od muškaraca? Sljedeći tu logiku knjiga dovodi do zaključka kojeg ne biste očekivale/i.
Knjiga je dobar uvod u feminističku znanstvenu fantastiku. Ali nemojte stati samo na njoj. Čitajte autorice poput Butler, Le Guin, Charlotte Perkins Gilman, Joanne Russ, James Tiptree Jr., Catherynne M. Valente, Kelly Link, Eileen Gunn, Nalo Hopkinson, Nnedi Okorafor. I onda se zapitajte što u njihovim pričama predstavlja toliku prijetnju mainstream književnosti i kulturi i zašto su dosad bile u velikoj mjeri ignorirane. Uobičajeno je da u vremenima neizvjesnosti utjehu tražimo u poznatim pričama. Ali nekad su te priče nedovoljne. Trebamo zamišljati i druge svjetove, i to brzo.
Vjerujem da su trenutno najbolje knjige one od autorica znanstvene fantastike. I tek kada pročitate te knjige možete mi reći da se ne slažete sa mnom. Ako ih niste pročitali/e, ne osuđujem vas. Naprotiv, uzbuđena sam i malo ljubomorna na vas jer možete otkrivati te priče po prvi put. Uživat ćete.
Prevela i prilagodila: Morana Novak