Sanja Iveković prva je hrvatska umjetnica koja će imati samostalnu izložbu u prestižnom njujorškom Muzeju moderne umjetnosti, MoMA-i. Izložba u MoMA-i smatra se krunom karijere za sve bitne međunarodne umjetnike. Sanja Iveković nastupit će 18. prosinca, a izložba će trajati puna tri mjeseca, sve do 26. ožujka. Vjerujemo da će naša umjetnica ponoviti uspjeh Marine Abramović koja je u istom prostoru u isto vrijeme prošle godine održala najposjećeniju izložbu u povijesti ovog muzeja, pod nazivom “Umjetnik je prisutan”.
Dvije umjetnice, uostalom, srodne su ne samo po umjetničkim interesima nego i po načinima izražavanja, od performansa preko videa do fotografije, pa je tako i Marina Abramović, Beograđanka sa stalnim boravištem u New Yorku, u intervjuu za Jutarnji list, ali i strane novine, više puta bila izjavila kako je rad Sanje Iveković među umjetničkim opusima koje iznimno cijeni.
Medijsko zavođenje
“Slatko nasilje” bit će naziv velike njujorške izložbe hrvatske umjetnice, prema njezinom istoimenom video radu iz 1974. Tamo umjetnica preko reklama koje su se u to doba vrtile na Zagrebačkoj televiziji stavlja crne rešetke. Na taj način, poanta je rada, umjetnica odvaja gledatelja od “slatkog nasilja” medijskog zavođenja, kojima nas bombardiraju na svakodnevnoj bazi, obećavajući nam bolje sutra.
Tema koja je ponajviše okupira sedamdesetih godina upravo je istraživanje slike žena u medijima te utjecaj idealiziranih reklama na sliku koju žena stvara sama o sebi. Ovaj segment njezina rada i danas je itekako aktualan.
Na službenim stranicama MoMA-e izložba se ponosno najavljuje na sljedeći način: “U prvom predstavljanju Sanje Iveković u Americi, izložba će pokriti preko četrdeset godina izvanredne stvaralačke prakse poznate feministkinje i jedne od pionirki video umjetnosti”.
Umjetnica koja niže jedan uspjeh za drugim nevoljko nam je komentirala svoj nastup: – Još mi je prerano pričati o cijelom konceptu budući da imam još nekoliko izložbi ranije na kojima radim, prva je od njih u Grazu. Izložba će pokriti četiri desetljeća mog rada – rekla nam je.
Poznato je da će biti izloženo više od stotinu njezinih radova, među njima su i “Praksa čini majstora”, “Opća opasnost” te jedan od najpoznatijih radova, a to je “Osobni rezovi”.
“Osobne rezove” otkupio je od ove umjetnice i pariški Centar Pompidou, i izložio ga na velikoj izložbi “Elles” (One), dok je seriju radova “Dvostruki život” otkupila upravo njujorška MoMA, i uvrstila ga u svoj postav.
Kustosica Marcoci
Riječ je o kolažima nastalima tijekom dvije godine: 1975. i 1976., kad je umjetnica stavljala svoju izrezanu sliku iz privatnih albuma na mjesto stranica reklama ženskih magazina.
“Sanja Iveković nudi fascinantan pogled na politička zbivanja, uloge spolova i paradokse koji se često pojavljuju u kolektivnom sjećanju”, navela je kustosica izložbe Roxana Marcoci, koja je rad naše umjetnice vidjela prvi puta prije desetak godina kad su je pozvali da organizira izložbu u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Upravo je Sanja Iveković na nju ostavila najjači dojam: “Odmah me impresionirala. Ovo je inspirativna umjetnica s kojom ću imati dugotrajnu vezu, to je bio moj prvi dojam kad sam ju upoznala”, navela je poznata kustosica.
Društveni angažman
Dio radova koji će biti u njujorškoj MoMA-i može se trenutačno pogledati i u zagrebačkoj galeriji Nova, gdje Sanja Iveković do 31. siječnja izlaže zajedno s Davidom Maljkovićem i Ivanom Piceljom. Troje umjetnika različitih generacija, osim međunarodne uspješne karijere, dijele i zajedničku temu, a to je naslijeđe socijalističkog modernizma.
Sanja Iveković poznata je po društvenom, pa i političkom angažmanu u umjetnosti. Bilo da je riječ o zlostavljanim ženama smještenima u skloništima i čiji su odljevi lica izloženi u našem Muzeju suvremene umjetnosti, bilo da je riječ o interpetaciji kulta Josipa Broza Tita .
Radovi Sanje Iveković nalaze se, osim u MoMa-i, i u Pompidou, u Generali Fondazioni u Beču, Stedelijk muzeju u Amsterdamu, a reportažu o njezinom radu nedavno je donio i poznati časopis Frieze.