Prevela i prilagodila Nada Kujundžić
Bacimo zajedno pogled na nekoliko navodno romantičnih filmova koji se u prvom redu obraćaju ženskoj publici, no koji istovremeno sadrže brdo negativnih stereotipa o ženama…
- Što žene žele (What Women Want, r. Nancy Meyers, 2000.)
Pomnim gledanjem dolazimo do zaključka da je zapravo riječ o dokumentarcu. Tema: zgode i nezgode razvedenog šovinista ovisnog o cigaretama i alkoholu, sklonog pipkanju ženskih pozadina i zurenju u njihove grudi (igra ga Mel Gibson). Nakon što ga strese struja, naš dragi Mel shvati da može čuti ženske misli. Zamislite kako se samo sirotan šokira kada shvati da ga sve žene u njegovom životu drže za kretena! Sudeći prema mislima koje Mel prisluškuje, većina žena spada u jednu od slijedećih kategorija:
a. Praznoglava, površna glupačica kojoj se po glavi motaju jedino muhe, a koja je u stanju duboko razmišljati tek o banalnim stvarima (npr. je li ugasila aparat za kavu).
b. Opsjednuta (bilo na pozitivan, bilo na negativan način) Melom Gibsonom – uglavnom njegovim dupetom ili preponama. Jedini način na koji se junakinja filma (igra ju Helen Hunt) izdvaja iz bezlične mase jest taj što joj uspijeva ne pasti na prvog frajera koji joj dobaci da ima ´dobre sise´. Naravno, čim dozna da joj je Mel prisluškivao misli rascvjeta se kao poriluk na mjesečini. No dobro, ovo je film o Melu Gibsonu – čovjek ni ne očekuje da žene razmišljaju o gladnima u Africi ili revoluciji u Egiptu. Ali to je isto tako i film s Helen Hunt, koja je u to vrijeme bila itekako tražena. Ako je zurenje u Gibsonove prepone najbolje što je Hunt mogla ponuditi 2000.-e godine, tada zbilja gubim vjeru u budućnost žena u Hollywoodu.
- Sumrak (Twilight, r. Catherine Hardwicke, 2008.)
Bezlična i dosadnjikava klinkica Bella zaljubi se u svjetlucavog vampira Edwarda. A iz nekog sasvim neobjašnjivog razloga, on joj uzvraća ljubav. Izbacite vampirizam iz filma i što vam ostaje? Ike i anoreksična Tina. Edward se podsmjehuje i na finjaka odjebava izabranicu svoga srca, no to je upravo ono čemu Bella ne može odoljeti, pa stoga strpljivo čeka da njezin stalker / dečko prizna svoju ljubav / žudnju za njezinom krvlju. On će usput priznati i nekoliko ubojstva… usprkos tomu Bella mu vjeruje na riječ kada kaže da joj nikada ne bi naudio.
Edward: Već sam ubijao.
Isabella: Nije važno.
Edward: Isprva sam i tebe želio ubiti. Nikada prije nisam toliko žudio za krvlju.
Isabella: Imam povjerenja u tebe.
Svaka cura s trunčicom samopouzdanja bi mu rekla ´doviđenja´. I tako, idući put kad nam cura s polomljenom nogom, natučenim rebrima i nasilnim dečkom kaže da je pala niz stepenice, vjerovat ćemo joj na riječ. Hvala Sumraku!
- Kako ja kažem (Because I Said So, r. Michael Lehmann, 2007.)
Diane Keaton igra samohranu majku s tri odrasle kćeri. Poput svake majke, noćima ne spava jer se boji da nešto ne štima u ljubavnom (seksualnom) životu njezine najmlađe kćeri, pa odluči pronaći joj savršenog dečka (savršen penis). Pritom, naravno, pronađe i penis za sebe. Dobra stvar je ta da imamo stariju, samostalnu ženu koja uspješno odgaja svoje kćeri i ima naizgled dobre odnose s njima. Tri put hura za Hollywood! Hmm… jesam li spomenula da je ta ista žena zapravo tek kreštava, iritantna i tupava isprika za osobu? Dok je njezin novi dečko (penis) sasvim normalan… Mislite da je vaša cura mila i draga? E, pa pogledajte samo u kakvu će se zanovijetajuću, kreštavu nakupinu bisera i estrogena s vremenom pretvoriti. Ali na stranu sve to. Ono što me najviše smeta u filmu jest pretpostavka da je kćerki uopće potreban muškarac. Uspješna single mama toliko je uvjerena u to da njezina uspješna single kćerkica treba nekoga da stavlja oglas na Internet. Hej, ipak je to 2007.-a, valjda im je trebao netko da brani dom od medvjeda i inih beštija?
- Sjećanja jedne gejše (Memoirs of a Geisha, r. Rob Marshall, 2005.)
Kako bi osvojila srce starijeg muškarca koji joj je kupio sladoled kada joj je bilo deset godina, Zhang Ziyi odluči postati gejšom. Zahvaljujući plavim okicama i ljepuškastoj gubici, Ziyi pregrmi Drugi svjetski rat i na kraju pronađe svog čovjeka. Ovo je film s dobrim namjerama – uloženo je mnogo truda kako se gejše ne bi prikazalo kao skupe kurve (ipak znaju pjevati, plesati i voditi inteligentan razgovor). Kako ovaj film mrzi žene? Uz izuzetak glavne junakinje, svaka druga žena u filmu samo vreba priliku da se baci na svoju suparnicu i izgrebe joj lice svojim elegantim kandžama. Na putu do uspjeha Ziyi ne stoje muškarci već žene (i to toliko krvoločne da bi se većina nas vjerojatno prvom prilikom bacila na mač samo da ne mora imati posla s njima).
- Žene (The Women, r. Diane English, 2008.)
Meg Ryan otkrije da ju muž vara sa super-sexy Evom Mendes. Izbaci ga iz kuće i krene na put samospoznaje. Film koji su napisale, producirale i snimile žene, te u kojem glume isključivo žene obećavao je biti dva sata duga reklama za tampone prepuna snažnih i složenih žena. A što smo dobili? Film pun klišeja! Svi su tu: crnkinja sa stavom, otkačena alternativka, karijeristica bez djece, sexy etnički stereotip na dvije noge… U središtu svega nalazi se nekadašnja ljubimica Amerike koja je trebala dvaput razmisliti prije negoli je pristala na scenarij koji žene prikazuje kao najobičnije karikature. Iako ih u filmu ne vidimo, muškarci su ti koji upravljaju ženama i koriste ih kao igračke. Karijeristica je u rukama svog šefa koji mrzi svaku njezinu ideju; super-mama je trudna s petim djetetom i nada se da će ovoga puta napokon dobiti sina; a Meg ne samo da radi za svog tatu već džeparac dobiva od svog supruga-milijunaša. Jedina izuzeta iz kruga muške manipulacije je crnkinja sa stavom, no to je zato što je lezbijka.
- Kako se riješiti frajera u deset dana (How to Lose a Guy in Ten Days, r. Donald Petrie, 2003.)
Kate Hudson radi za ženski časopis á la Cosmopolitan te odlučuje napisati seriju članaka čiji je jedini cilj uništiti mušku vjeru u romantičnu ljubav. Matthew McConaughey se kladi da može natjerati bilo koju ženu da se zaljubi u njega; kao kandidatkinju za zavođenje njegovi kolege odabiru (koje li slučajnosti!) – Kate Hudson. Salve smijeha počinju kada Bijesna Hudsonica pokušava otjerati sirotog, odanog gada u deset beskrajno dugih dana. Kako ovaj film mrzi žene? Prikazujući navodno samostalnu i samouvjerenu ženu kao emocionalni ekvivalent Josefa Mengelea.
A kako ova pametna cura (toliko ´pametna´ da ne kuži zašto uredništvo ne želi da na stranicama časopisa osvane članak političke tematike) muči svoju žrtvu? Tako da se deset dana ponaša kao ´obična cura´. Vjerojatno se pitate kako se to ponaša ´obična cura´: priča za vrijeme filma, ostavlja tampone po stanu svog ljubavnika, odjednom postane vegetarijanka, natjera svog dečka da propusti važnu utakmicu i u javnosti ga optuži da je odgovoran za njen poremećaj u prehrani. Njoj, naravno, takvo ponašanje ne pada nimalo lako. Ipak je ona ´posebnija´ i ´složenija´ od prosječne žene koja mari samo za frajere i cipele (za razliku od Hudsonice koja se, eto, zanima za politiku i prati košarku).
- Zgodna žena (Pretty Woman, r. Garry Marshall, 1990.)
Julia Roberts je Vivian, prostitutka koju pokupi milijunaš zlatnog srca Edward (igra ga Richard Gere). Očaran njenim ogromnim osmijehom i otkačenom osobnošću, on ju pozove da provede tjedan dana s njime u njegovom hotelu. Što je taman onoliko vremena koliko Vivian treba da obnovi garderobu i ukrade njegovo srce. Nema te osobe koja nije svojski navijala za Vi i vrištala od sreće kada se ispostavilo da će njena priča imati sretan kraj. Pa kako onda ovaj film mrzi žene? Da vidimo, možda povezujući samopouzdanje s količinom odjeće koju žena posjeduje? Sve što je potrebno da se djevojka vine iz bordela u otmjenu vilu jesu krpice s potpisom. Tijekom 45 minuta duge scene Vivianine preobrazbe, ona ulazi u butik na Rodeo Driveu, posramljena, skrušena i štrkljasta: posrnula žena ogromnih usana koja ne pripada u istu trgovinu kao i pristojan svijet. No kad nabaci koju skupu krpicu, pa se još k tome i osoblje počne ulagivati i laskati, izlazi iz dućana kao Kraljica od Sabe: uspravna, vesela, elegantna… Zahvaljući Edwardovim kreditinim karticama, Vivian napokon može uživati poštovanje i divljenje koje zaslužuje – na koncu konca, ona to zaslužuje!