U fokusu

'Zvjezdana' prepiska

Miley i Sinead

Miley i Sinead

Posljednjih nekoliko dana gotovo je nemoguće surfati internetom, a da ne naletite ili vas netko ne uputi na još jedno u nizu zvjezdanih prepucavanja – ovoga puta između irske kantautorice i aktivistice Sinead O’Connor i nedavne miljenice žutila, pop zvijezde Miley Cyrus. Paradoksalno je to što su iskre počele frcati iz nečega što je zapravo trebao biti kompliment.

Vjerujem da niti jednu od ovih pjevačica ne treba posebno predstavljati, budući da su svojim radom to već učinile. Iako obje dijele strast prema glazbi i dio su glazbene industrije, način na koji su joj doprinijele potpuno je različit.

Karijera Miley Cyrus trenutno je u punom zamahu – glazbenim zaokretom i radikalnom transformacijom imidža mlada si je pjevačica priskrbila izuzetnu medijsku eksponiranost. U svom nedavnom intervjuu za Rolling Stone časopis, izjavila je kako je inspiraciju za spot “Wrecking Ball”, u kojem se gola njiše na kugli za rušenje zgrade i liže čekić, pronašla u kultnom spotu Sinead O’Connor “Nothing Compares 2 U”, a ta je izjava potaknula lavinu iz koje su isplivale brojne teške riječi, od kojih su neke imale najbolju namjeru, a neke direktno i namjerno udarale “ispod pojasa”.

Čuvši da ju je Miley Cyrus proglasila inspiracijom, Sinead O’Connor odlučila je svojoj mlađoj kolegici uputiti pismo:

 

Draga Miley,

nisam ti namjeravala napisati ovo pismo, ali danas se borim s pozivima mnogih novinara, koji žele da se osvrnem na tvoju izjavu za Rolling Stone o spotu “Wrecking Ball”, koji je režiran po uzoru na Nothing Compares…”. Prema tome, ovo što ću ti reći, reći ću s majčinskom brigom i ljubavlju.

Izuzetno sam zabrinuta za tebe, jer su te ljudi iz tvojega okruženja uvjerili ili te podržali u vlastitu vjerovanju da je “cool” biti gola i lizati čekiće u svojim spotovima. Takvim ćeš ponašanjem samo zagaditi svoj talent, dozvoljavajući drugima ili sebi prostituiranje vlastita tijela. Dugoročno, od toga možeš imati samo štetu, jer dozvoljavati sebi iskorištavanje od strane drugih, ni na koji način  te ne osnažuje, niti druge mlade žene, budući da šalješ poruku kako više vrijediš zbog svojega seksipila, nego li talenta.

Drago mi je čuti da sam ti uzor i nadam se da ćeš upravo zbog toga poslušati što ti govorim.

Glazbenu industriju boli briga za tebe, kao i za sve nas. Iskoristit će te do kraja i prefrigano uvjeriti da je to ono što si TI htjela. I dok ćeš se ti oporavljati od njihova iskorištavanja, oni će se sunčati na svojim jahtama koje su kupili tvojim novcem, a ti ćeš za to vrijeme biti sama.

Ni jednoga muškarca koji sada skače oko tebe nije briga, ne daj se zavarati. Mnoge žene miješaju strast za ljubav. Ako te žele, ne znači i da ih je briga za tebe, a to se još više potvrđuje kada i sama nesvjesno ostavljaš dojam kako ni tebe samu nije briga za sebe, te kada zapošljavaš ljude koji se isto tako ponašaju. Nitko kome je stalo to tebe neće podržati tvoje prostituiranje, uključujući i tebe samu.

Da, sugeriram da ne mariš za sebe. To se treba promijeniti. Trebaš biti zaštićena poput dragocjene mlade dame od strane svih svojih zaposlenika i ljudi koji te okružuju. Ovo je opasan svijet. Ne potičemo svoje kćeri da hodaju gole po njemu, jer tada postaju plijen ljudima koji se ponašaju kao životinje, i gore od toga, a od kojih uznemirujuća većina radi u glazbenoj industriji i povezana je s medijima.

Vrijediš više od svojega tijela i seksipila. Svijet showbusinessa ne gleda stvari na taj način. Ne nasjedaj na iluzije… SVI oni te žele, jer zarađuju novac od tvoje mladosti i ljepote, a to mogu činiti, jer zbog svoje mladosti ne vidiš zla showbusinessa. Ako imaš nevino srce, ne možeš prepoznati one koji ga nemaju.

Ponavljam, imaš dovoljno talenta i nemaš razloga dozvoljavati glazbenoj industriji da radi prostitutku od tebe, a niti budalu. Nemoj niti na trenutak pomišljati kako ikoga od njih boli k*rac za tebe. Oni su ovdje zbog novca. Mi smo ovdje zbog glazbe. Uvijek je bilo tako i tako će i ostati. Što prije mlada žena to shvati, prije će zaista posjedovati kontrolu.

Za Rolling Stone si rekla kako je tvoj izgled utemeljen na mojemu. Izgled koji sam izabrala, izabrala sam namjerno, u vrijeme kada me vlastita izdavačka kuća nagovarala da radim ono što sada ti radiš. Željela sam da prosuđuju moj talent, a ne moj izgled. Sretna sam s odlukom koju sam donijela, jer nisam završila kao odbačena krpa, za razliku od, nažalost, mnogih ženskih umjetnica koje su svoj imidž temeljile na svojemu izgledu.

Tvoje pravo osnaživanje kao žene značilo bi da u budućnosti ne dopuštaš iskorištavanje svojega tijela ili seksualnosti, kako bi muškarci od toga zaradili novac. U ovome sam poslu dovoljno dugo da znam kako muškarci od tvoje golotinje zarađuju više od tebe. Molim te, u budućnosti odbij ponude u kojima traže tvoje prostituiranje. Tvoje je tijelo namijenjeno tebi i tvojemu partneru, a ne svakome ljigavcu s interneta, ili direktoru pohlepne izdavačke kuće, koji će tim novcem kupiti dijamante svojoj ljubavnici.

Što se tiče odbacivanja imidža Hanne Montane, tko god ti je rekao da ćeš ga se riješiti golotinjom, apsolutno ne poštuje tvoj talent i tebe kao mladu ženu. Tvoje su pjesme dovoljno dobre da bi se sada rješavala imidža Hanne Montane, koja je odavno nestala, ne zato što si se skinula gola, nego zato što imaš odlične stvari.

Sviđalo nam se to ili ne, mi žene u glazbenoj industriji smo uzori, i kao takve moramo biti izuzetno pažljive kada šaljemo poruke drugim ženama. Poruka koju ti uporno šalješ jest da je, na neki način, cool prostituirati se. To nije cool, Miley, to je opasno. Žene treba poštivati zbog vrjednijih stvari od njihova izgleda. Mi nismo samo objekti želja. Želim te potaknuti da šalješ zdravije poruke svojim vršnjacima i vršnjakinjama, o tome da su oni, kao i ti vrjedniji mnogo više od ovoga što se trenutno događa u tvojoj karijeri. 

Međutim, odgovor koji je Miley uputila Sinead nije nimalo u skladu s onime što joj je mudrija kolegica nastojala objasniti. Zauzeta svojom navalom slave, odraslosti i seksipila, Miley nije našla shodnim odgovoriti u sličnoj formi i maniri, već je jednostavno objavila tweet sljedećeg sadržaja:

Prije Amande Bynes bila je…

 {slika}

 

Miley je iskopala stare tweetove iz razdoblja kada je Sinead O’Connor patila od bipolarnog poremećaja  i tražila pomoć, te javno o tome putem Tweetera progovorila. Međutim, Miley vjerojatno nije svjesna da ovakav postupak mnogo više govori o njoj samoj, nego o osobi koju je htjela poniziti na zastrašujuće nizak način te se tako, usputno, narugala mnogim nevinim žrtvama psihičkih poremećaja – bili oni slavni ili ne.

Osim izvlačenja starih tweetova, Miley je također priložila fotografiju iz 1992. godine na kojoj je prikazana Sinead O’Connor kako trga fotografiju tadašnjeg pape te je, po svemu sudeći, to učinila kako bi dovela u pitanje mentalno zdravlje osobe koja joj se obratila u najboljoj namjeri i tako je diskreditirala.

 {slika}

 

Miley je možda talentirana mlada glazbenica, ali za društvene probleme očito nema sluha – Sinead O’Connor, svojim javnim progovaranjem o psihičkim poremećajima, senzibilizirala je javnost po tom pitanju i uklonila stigmu s bolesti od koje pati mnogo ljudi diljem svijeta, te možda, barem nekome od njih, olakšala razgovor o tome. S druge strane, njezin nastup iz 1992. u emisiji Saturday Night Live jest kontroverzan, ali govori o jednom ozbiljnom i ignoriranom društvenom problemu –  silovanjima iza kojih stoje crkveni službenici, te o njihovim ušutkanim žrtvama kojima je Sinead, na taj način, htjela posuditi svoj glas. Sinead iza svojega postupka i dalje stoji te se u svojemu drugom pismu, upućenom Miley, referira na njega:

Miley? Ozbiljno? Tko tebe savjetuje, s obzirom da je iživljavanje na meni još gluplje od ponašanja poput prostitutke, pod krinkom feminizma. Danas si o meni postala tweetove koji su stari dvije godine, kada se nisam osjećala dobro i tražila sam pomoć, a ti si učinila da isti izgledaju kao novi. Ovime si se narugala meni i Amandy Bynes, jer smo patile od duševnih poremećaja i tražile pomoć. Mislim, ozbiljno, tko te savjetuje? Imaš li uopće pojma koliko je glupo i opasno rugati se ljudima koji su bolesni? I tebe će jednog dana snaći takva bolest, sigurna sam, jer put kojim si krenula može jedino tako završiti.

Zapanjuje me da se jedna 20-godišnjakinja u 21. stoljeću može tako opasno i neodgovorno ponašati i time, ne samo slati poruku mladim ženama kako je u redu ponašati se poput prostitutki, nego se i rugati osobama koje imaju, ili su imale psihičkih problema. Imaš li ti uopće osjećaj za opasnost? Ili odgovornost? Ukloni svoje tweetove odmah, ili ćeš imati posla s mojim odvjetnicima. Sigurna sam da će ti se javiti mnogi advokati mentalno oboljelih. Neprihvatljivo je rugati se ljudima zbog njihovih patnji.

Krajnje je neumjesno od tebe odgovarati na takav način nekome tko je izrazio brigu za tebe. Još je gore što si anti-feministički alat jedne anti-feminističke industrije. Nadam se da ćeš se ispričati Amandi Bynes, i svakoj drugoj osobi koja je bila povrijeđena tvojim ruganjem. Isto tako, nadam se da ćeš doći k sebi i shvatiti da si zapravo opasnost za žene. 

Osim toga, objavila si sliku mene kako derem papinu sliku, pokušavajući time ukazati na moju ludost. Sve što si postigla time jest zapanjujuća ignorancija. Predlažem ti da pročitaš izvješća iz Philadelphije, Bostona i još poneka, koja će ti rasvijetliti razloge zbog kojih moj postupak i dalje ostaje razuman i valjan. Rugajući se tako, narugala si se svakome djetetu koje je bilo seksualno zlostavljano od strane svećenika, što je, potom, Vatikan zataškao. Zaista bi se trebala obrazovati, ako nisi prezauzeta pokazivanjem svojih grudi.”

 

Miley je na to odgovorila kako nema vremena odgovarati na pismo, jer nastupa u emisiji Saturday Night Live, te je posprdno pozvala Sinead da joj u svom sljedećem pismu javi želi li se sastati s njom.

Bezosjećajnost i okrutnost Mileyjinih postupaka komentirali su i predstavnici društava mentalno oboljelih, poput Paula Jenkinsa, direktora udruge Rethink Mental Illness, koji traže Miley da se očituje o svojim postupcima, te Marjorie Wallace, direktorica udruge SANE, koja smatra da su društvene mreže djelomično odgovorne što je ovakva neukusna rasprava dobila toliko medijskog prostora, te upozorava na opasnost istih, pogotovo kada su u pitanju osjetljive skupine. Također, dodaje kako talent mlade pjevačice nije opravdanje za bezobzirnost prema mentalno oboljelima, budući da upravo takve situacije samo produbljuju društvenu stigmu koja postoji oko njih.

U svojem trećem i četvrtom pismu koje je uputila Miley, Sinead detaljnije piše o problematici mentalnih poremećaja – statistici, suicidalnosti, povezanosti s osjećajem srama te ulozi medija u takvim situacijama. Također opetovano poziva Miley da se ispriča i prestane ponašati u anti-feminističkoj maniri, koje će sama postati žrtva.

Prepirka između Miley i Sinead nije nikakva novost kada su u pitanju protagonisti/ce šoubiznisa, ali teme koje su iz nje isplivale ne bi smjele biti olako ignorirane. Provlačenje vulgarnih nastupa i ismijavanje respektabilnih umjetnica (na račun nečega što direktno vrijeđa puno veći broj ljudi) kroz prizmu emancipacije, osnaživanja i feminizma, nije ništa nego ruganje svim nastojanjima da se ženu prestane promatrati kao formu bez sadržaja. Naravno, Miley je samo mali dio industrije koji ne prestaje žene tretirati i predstavljati kao šareni artikl, ali je zato  pokazala da istu tu industriju podržava i održava.

U svom prvom pismu Sinead možda i jest koristila grube riječi, ali one svejedno nisu nikakvo opravdanje za okrutnost koja je uslijedila. Uostalom, Miley mnogo truda ulaže kako bi svima pokazala da je “opasna” cura, pa što je onda gruba riječ za nju?