Osobe trećeg roda u Pakistanu, ili khawaja sehras kako same sebe nazivaju, često su odbačene od svojih obitelji ili o njima nema tko brinuti u starijoj dobi. No, jedna članica zajednice otvorila je za njih dom koji im osigurava dostojanstven život u poznim godinama, izvještava za BBC Mobeen Azhar.
U sjeni velike džamije Badšasi (Careva džamija) u Lahoreu, nalazi se četvrt koja se zove Diamond Market. No, tamo ne možete kupiti dijamante, ali možete platiti za seks i možete gledati ples khawaja sehras – što se također naplaćuje. Ta četvrt je već dugo dom onima koje je odbacilo pakistansko društvo: seksualnim radnicama_ima i osobama trećega roda. Ovdje je valuta mladost. Starije seksualne radnice i osobe trećega roda naplaćuju manje, a u starosti mnoge_i od njih teško preživljavaju.
Prije 25 godina, Ashee Butt, poznata kao omiljena Guru Ashee, bila je sveprisutna na sceni Lahorea. Imala je brojne ljubavnike_ce i mogli ste ju vidjeti kako pleše i pjeva na vjenčanjima i privatnim zabavama po cijelom gradu. Bila je čak zvijezda Lollywooda – filmske industrije u Lahoreu.
No, kako je starila, stvari su se promijenile. Danas dijeli krevet sa svojom mačkom Chandom (Mjesec) i rado priča o prošlosti.
“Tih dana zabave su se održavale svake noći. Platili bi mi koliko god da sam tražila. Samo za ples. No scena se promijenila”, kaže. “Još uvijek mogu zaraditi, ali sa sobom moram imati mlađe učenice plesa. One nastupaju, jer ja se umorim”.
Ashee je sve starija, a i Pakistan se promijenio. Od 1990-ih država se pomjerila prema konzervativnijem čitanju Islama, što znači da je sve manje zabava i mjesta na kojima Ashee može nastupati.
Dok su homoseksualni i transrodni identiteti relativno novi u Pakistanu, khawaja-sehra ili ljudi trećega roda – koji se često ne identificiraju ni kao žene ni kao muškarci – uvijek su imale_i jedinstven i specifičan status.
Za vladavine Mogulskog Carstva, prije stvaranja Pakistana, khawaya su bile_i savjetnice_i na dvoru. Danas mnogi i dalje vjeruju da khawaja sehras imaju moć da blagoslove stupanje u brak ili rođenje djeteta. Prema vjerovanju, njihovo prisustvo donosi sreću. No, diskriminacija je raširena. Većina ih živi od prošnje ili plesa ili od seksualnog rada.
Većina od, prema procjenama, pola milijuna khawaja sehras prihvaća da će ih njihove obitelji odbaciti. No, to može dugoročno imati ozbiljne posljedice, jer se u Pakistanu djeca brinu o ostarjelim roditeljima. Tako da bez djece i bez podrške obitelji, stariji ljudi trećeg roda mogu ostati bez ikakve skrbi.
Zato je zajednica razvila takozvani “guru-chelah” sistem. “Guru” je starija osoba trećeg roda i ona neformalno posvaja “chelah” mlađu osobu trećega roda. No u brojnim slučajevima sistem ne funkcionira, a starije_i članice_i zajednice se prepuštene same sebi.
Ashee Butt je postala bolno svjesna ovog problema nakon jednog događaja.
“Prije dosta godina do mene je došao jedan muškarac i rekao: ‘Jedan od vaših ljudi je umro i tijelo mu leži u mrtvačnici tjedan dana. Nije bilo pogreba jer nitko nije htio preuzeti tijelo. Nema obitelji.’ To je bilo tako bolno, nisam to mogla podnijeti”, kaže. “Organizirala sam pogreb. Tada sam dobila ideju o domu”.
Dom koji je osnovala Ashee se gradio osam godina. Otvoren je u veljači ove godine i pruža smještaj, medicinske usluge i lijekove, hranu, zabavu i traku za trčanje za 40 starijih ljudi trećega roda. Dio je većeg projekta za koji se Ashee nada da će ga ostvariti – zdravstvenog centra i dodatnih smještajnijh jedinica. Kako bi pokrenula projekt, Ashee je iskoristila novac koji je uštedjela tijekom svoje plesačke karijere. Nedavno je dom i službeno dobio status dobrotvorne ustanove te prima donacije iz cijelog svijeta. Ashee je nastupila na nacionalnoj televiziji s ciljem podizanja svijesti o diskriminaciji starijih osoba trećega roda.
Dom također nudi usluge za skrbnice_ke. Madhu je u svojim 50-ima i većinu života je bila seksualna radnica. Dolazi u dom nekoliko puta tjedno kada je slobodna. Kod kuće igra Ludo, jede i razgovara s drugim članicama_ovima zajednice.
S godinama joj je financijski sve teže. “Prije sam naplaćivala između 500 i 1000 rupija (3-7 $) po usluzi”, kaže. “Sada dobijem 100 rupija. Znaju da je moje vrijeme prošlo i neće ništa učiniti. Imam tri ili četiri klijenta dnevno. To je jedva dovoljno novaca za stanarinu. Kada imate preko 50 godina možete se uzdati samo u Alaha”.
Madhu su pretukla braća kada je prvi put rekla da je trećeg roda i bila je suočena s ismijavanjem u obitelji. U kontaktu je s majkom, ali nikada joj nije rekla kako zarađuje. “Mama misli da zarađujem plesom”, kaže. “Nikada joj nisam rekla za drugi posao. Sramim se. Nikada joj neću moći reći.”
Khuram je osoba trećega roda koja se predstavlja kao muškarac, nosi molitveno pokrivalo za glavu i ima bradu posljednjih pet godina. Prije toga se zvao Saima, nosio je žensku odjeću, no morao je odustati od svog identiteta osobe trećeg roda kako bi ga prihvatila obitelj.
Čak je uništio osobnu arhivu fotografija iz straha da bi netko mogao “poslati obitelji fotografiju Saime”. Danas živi u ovom domu i izrađuje odjeću za druge ljude trećega roda – kakvu sam više ne nosi.
“Nedostaje mi duga kosa i damski hod”, kaže Khuram. “Još uvijek imam iscrtane obrve i probušene uši, ali nažalost ne mogu više živjeti na taj način. Morate shvatiti da ovdje nemamo tu slobodu. U Pakistanu za nas postoji mnoštvo zabrana”.
Khuram je odlučio odustati od svog rodnog identiteta 2013. godine kada je saznao da je HIV-pozitivan. Osobe trećega roda su u 50 puta većem riziku od generalne populacije u Pakistanu – smatra se da je gotovo 5% članica_ova zajednice HIV-pozitivno.
S tim dolazi dodatna stigma. “Nisam mogao ići u bolnicu u ženskoj odjeći. Bio bih još više posramljen”, kaže Khuram. Vjeruje da je njegov HIV status posljedica “pogrešnog puta”, a to je ideja koju propagiraju konzervativne snage u pakistanskom društvu.
“Nadam se da će Alah oprostiti sve što sam radio prije. Ne možeš živjeti dobar život ako zabrinjavaš svoje roditelje”, kaže. “Želja za ljubavlju je uvijek prisutna. Saima još uvijek izlazi iz mene s vremena na vrijeme. U mom izgledu ili stavu. No, želim da moja obitelj bude sretna tako da moram potisnuti svoje želje. Danas sam Khuram”.
Asheen dom omogućuje Khuramu, Madhu i ostalima poput njih da provode vrijeme zajedno i privatnom prostoru gdje su prihvaćene_i. Hrana i smještaj su osnova, no činjenica je da stariji ljudi trećega roda mogu biti to što jesu u osjećati se vrijednima je istinski revolucionarna.
Prevela i prilagodila Sanja Kovačević